Foto | Bart van Overbeeke

Aanschuiven bij 'De Mau'

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij 'De Mau', Mauritslaan 9 in Eindhoven.

Wat is dat voor een huis en wie wonen er?
‘De Mau’ herken je van verre. De voorgevel heeft een houten schot op de plek waar begin maart een busje naar binnenreed. Sinds tweeënhalf jaar wonen hier vier vrienden uit Breda. Alex en Camiel de Ruiter zijn broers en beiden derdejaars student aan de TU/e (ze doen de groeten aan hun moeder). Oscar Pasveer is freelance cameraman en derdejaars student Sustainable Innovation. Bram van Vugt, die er vanavond niet bij is en nooit iets weggooit, “moet zijn volle pan spaghetti die hij op het fornuis liet staan, opruimen”.

Dat de woonkamer niet meer te gebruiken is, is jammer voor de jongens. Nu eten ze in de overloop op de bovenste verdieping, waar het IKEA LACK-tafeltje niet groot genoeg is voor alle kommetjes, borden en pannen.

Staat koken op hun prioriteitenlijstje?
Dat kun je wel zeggen. Veel aandacht, tijd en geld gaat er naar de afdeling eten. “Voor deze soep is al voor negentien euro boodschappen gedaan”, zegt Industrial-Designstudent Alex. Ze zijn ook van plan een receptenboek te maken met hun favoriete gerechten. Op de eerste bladzijde schrijft Camiel (Biomedische Technologie) as we speak Soto Ajam. “Dat is toch wel ons huisrecept”.

Wijsheden als “ingrediënten kun je altijd later bijvoegen, maar nooit meer uit een soep halen” (Oscar) en “als je een limoen eerst rolt en dan pas doorsnijdt, krijg je het sap er makkelijker uit” (Camiel) verraden kookervaring. Ze vinden het niet vervelend - integendeel! - om zoals vanavond ruim een uur bezig te zijn voor een maaltijdsoep.

Recept | Soto Ajam

Voor de Indonesische maaltijdsoep met kip snipper je:

2 rode uien
1 rode peper
flinke duim gember
3 tenen knoflook
handje koriander (ook de stelen)
en dat alles bak je in olie.
Bak even mee: 2 bakjes soto mix (kruidenpasta) van het merk Koningsvogel.
Voeg toe:

3 liter water
6 kippenbouillonblokjes
3 bevroren limoenbladeren (te koop bij de toko)
1 gekneusde citroengrasstengel (idem)
500 gram kipfilet (niet in blokjes, maar in hele stukken)
snufje (palm)suiker
drupje Thaise vissaus
sap van een limoen (knijp een halve limoen boven de pan, proef, beslis of er meer in moet)

Kook eieren. 1 voor ieder bord. (Hierin zitten minstens 8 borden. Avondeten vandaag, lunch morgen.)
Kook rijst voor vier personen.
Haal de kipfilet eruit. Trek die met twee vorken in stukjes. En doe de kip weer terug.

Zet in aparte kommen op of naast de tafel:
bosui in ringetjes
gekookte en gepelde eieren
taugé
rijst
limoenpartjes
korianderblad
gebakken uitjes (mogen in bakje blijven zitten)
ketjap (manis of asin)
sambal (liefst Koningsvogel Sambal brandal)

Het opschepritueel:
Pak een diep bord, prak er een ei in, schep er rijst op, top ‘t op met bosui en taugé.
Schep er soep over. Maak op smaak met limoen, ketjap, sambal. Strooi er korianderblad en gebakken uitjes over.

Slamat makan!

Zoveel saamhorigheid in de kookkunst. Pranken ze elkaar nooit?
Tuurlijk wel. Vooral vroeger. “We zetten graag een AH-mandje boven op een open deur. Wie er nietsvermoedend onderdoor wil lopen, krijgt die op zijn kop. We legden ook vaak een stamper in iemands bed. Als je doodmoe neervalt… lachen”, zegt Alex. “Maar het leukst was de rookmelder die bijna lege batterijen had. Als je die goed verstopt in iemands kamer, haha. Je hoort heel kort eens in de vijf minuten een piepje. Je zoekt, geeft het op, kruipt weer in je bed en dan piept ie weer!” Maar dit zijn oude herinneringen. Tegenwoordig zijn ze stukken serieuzer en onthouden ze andere dingen. Oscar: “Camiel had twee weken terug een ziek lekkere pasta.”

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.