Foto | Rien Meulman

Aanschuiven bij het Oktopushuis

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: de bewoners van het Oktopushuis.

Wat is dat voor een huis?
Een huis dat zich laat uitdagen. Sinds maart 2015 is het particulier verhuurde huis aan de Heezerweg een heus Oktopushuis (wil zeggen dat er alleen Okkies wonen). Omdat ooit een verenigingslid in de rubriek Krachtenveld van Cursor zei dat ze “in het Oktopushuis alleen maar friet eten”, meldde Twan Schoester (derdejaars Technische Bedrijfskunde aan Fontys) zich. Hij wilde het tegendeel graag laten zien. “Wij eten altijd gezond.” Toch moeten we even vermelden dat sinds Robin Mennens (derdejaars Software Science) in huis woont, en dat is een week of zes, er ook een frietpan meekwam en dat er in de eerste week wel vijfmaal gefrituurd is (volgens Jore Maruanaja die aan de Fontys studeert).

Het is ook een huis zonder woonkamer. Dat maakt het dakterras extra aantrekkelijk en daar eten de handbalmannen dan ook zo vaak mogelijk. Heel graag barbecueën ze daarbij.

Hoe komt dit huis zo schoon?
Afgelopen vrijdag was er een huisfeest, daarna zijn ze er flink met de bezem doorgegaan. Maar het komt ook omdat ze een poetsvrouw (ook een Okkie) hebben weten te strikken die voor tien euro één uur per week komt cleanen. Ze maakt de wc, de douche, de gangen, het trappenhuis en een van de twee keukens schoon. Dit zou geen antwoord op de vraag zijn als de studenten niet ook een vaatwasser en een ijzeren discipline hadden om de boel netjes te houden.

Was het een leuk huisfeest?
Het thema was ‘Tower of power’. De bezoekers (circa veertig Okkies) moesten vier glow in the dark-polsbandjes verzamelen met drankspellen: Bierpong, Stef Stuntpiloot, Slap-a-cup, en Thumper. Inspiratie hiervoor komt van de film ’21 and over’. Pas met die polsbandjes kregen de gasten toegang tot de partytent die maar net in de tuin past. Hij staat er trouwens nog omdat Jore hem ook wil gebruiken bij zijn verjaardagsfeestje.

Recept: Wrap van het Oktopushuis

Bak twee kipschnitzels in een beetje olie.
Zet op tafel: plakjes van 3 tomaten, stukjes ijsbergsla, plakjes van 1 komkommer, gebakken uitjes, chilisaus, knoflooksaus, honing-mosterdsaus en een stapel wraps.
Laat de eters zelf hun kip in stukjes snijden en die in de wrap inpakken, nadat ze er ook groente en saus naar smaak op hebben gelegd.

Wat is de laatste aanwinst van het huis?
Een lamp die bij de entree hangt en twee verkeersborden. Ze kregen die van een Oktopusser die ‘netter’ ging wonen. Van de lamp haalden ze de rode letters Casa Blanca (van de coffeeshop bij de Steentjeskerk?) en ze plakten er Oktopushuis op. Wat ook nieuw is, is dat er sinds kort bij Google Maps een pin bij het huis staat. Twan heeft het geregeld via Google my business. De categorie ‘sportsbar’ leek hem wel een geschikte. Nu weet iedereen via Google dat het Oktopushuis 24/7 open is.

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.