Bestuur met TU/e’ers in gesprek over groei

Het College van Bestuur gaat met studenten en medewerkers in gesprek over de groei en toekomst van de TU/e. In juni staat een reeks zogenoemde ‘groeidialogen’ gepland, waarin de bestuurders samen met TU/e’ers willen gaan nadenken over de uitdagingen ten gevolge van de groei.

Wat voor soort universiteit willen we zijn? Hoe gaan we om met groei? Welke dilemma’s spelen er? Dergelijke vragen staan centraal tijdens de vijf sessies in Kennispoort. De eerste is op maandag 6 juni. Aanleiding voor de gesprekkenreeks is de forse groei van de TU/e de afgelopen jaren, die afgelopen najaar de mijlpaal van tienduizend studenten bereikte. Binnen vier jaar vertoeven er naar verwachting een kleine vijftienduizend studenten op de campus.

Collegevoorzitter Jan Mengelers benadrukt in zijn TU/e-brede uitnodiging “uiteraard trots op en blij” te zijn met deze successen, vooral omdat de universiteit volgens hem ook kwalitatief “breed geprezen” wordt, zowel voor haar onderzoek als onderwijs.

Maar, zo voegt hij eraan toe: “We staan ook voor een uitdaging. In korte tijd verdubbelt de TU/e in het aantal studenten, terwijl het budget nauwelijks of niet zal groeien. De rijksbijdrage groeit wel mee, maar de toename volgt pas jaren later. De tussenliggende periode moet de universiteit voorfinancieren, maar de ruimte daarvoor is beperkt.”

In juni wil het bestuur die situatie en de bijbehorende uitdagingen voorleggen aan studenten en medewerkers. In vijf sessies wordt hen, in subgroepen, gevraagd mee te denken over thema’s als kleinschaligheid en excellentie. De meningen en ideeën vanuit de universiteit worden meegewogen bij het bepalen van de koers voor het opvangen van de groei, komend najaar.