BrainsAwards voor medische toepassingen

De biosensor van TU/e SensUs Team en de slimme kniebrace Jimfit, beide bedacht door TU/e-studenten, hebben woensdagavond in het Muziekgebouw twee BrainsAwards gewonnen. Er waren zeven prijzen voor twintig ideeën van studenten van vijf Eindhovense onderwijsinstellingen. Het idee van een Design Academy-student om afgevallen naaldbomen te recyclen als verpakkingsmateriaal of textiel, won er zelfs twee.

Een week voor de slotavond van de achtste editie van BrainsAward kregen de finalisten een pitch-les. “Positioneer het probleem, maak het persoonlijk, positioneer een oplossing en vertel over de impact daarvan”, hield drama-docent Paul van der Plas de studenten van Design Academy Eindhoven, Summa College, SintLucas, Fontys en de TU/e voor. Hij zal ook verteld hebben dat het goed is om het publiek te betrekken door een vraag te stellen, want dat deed het merendeel van de pitchers.

De eerste die in twee minuten zijn slimme idee mocht presenteren, was TU/e’er Dennis Rietveld, student Industrial Design (ID). “Ik wil meer potentie uit het onderwijs halen. Waarom worden de koppen van de verschillende leerinstellingen niet bij elkaar gestoken? Ons idee is een platform waarmee het makkelijker is om samen te werken. We willen lerend Eindhoven mét en ván elkaar laten leren.”

Na hem komen er onder andere pitches van een koker voor festivalmuntjes (Summa) en een popcornrooster waardoor ‘die vieze pitjes’ onder de gepofte terechtkomen (SintLucas). De jury vertelt aan cabaretier en presentator Leon van der Zanden dat ze behalve op de presentatie ook op de inhoud van het idee letten, evenals op de maatschappelijke relevantie ervan.

Dat is goed nieuws voor Leroy Tan van het TU/e-team SensUs. Hun creatinine biosensor kan zeer snel met één druppel bloed en een smartphone-app detecteren hoe een nierpatiënt ervoor staat. “Tien procent van de Nederlanders lijdt aan nierfalen”, zegt de student Biomedical Engineering, daarmee de maatschappelijke relevantie aantonend.

Na de pauze is weer de eer aan een TU/e’er om het spits af te bijten. Eerstejaars ID’er Cas van Grunsven vertelt dat hij anderhalf jaar geleden een knieblessure had waarbij hij de oefeningen die hij van zijn fysiotherapeut kreeg, niet helemaal zinvol uitvoerde. Hij bedacht een kniebrace om dit bij andere patiënten te voorkomen. Met bewegingssensoren en een app ontstaat er feedback en wordt de info doorgespeeld aan de website van de behandelaar.

Het publiek in de grote zaal van Muziekgebouw Eindhoven krijgt meer medische plannen te horen. Een team van de Design Academy heeft steunkousen met vorm-onthoudend titanium bedacht; Fontys-studenten presenteren een ouderwetse grammofoonspeler met hoorn, die dementerenden stimuleert tot beweging.

De vierde bijdrage van de TU/e is van Alex Tsamakos (Software Science). Zijn idee om beacons (kleine apparaatjes die signalen kunnen uitzenden naar bijvoorbeeld smartphones in de buurt) vaker in te zetten als realtime marketinginstrument, lijkt echter niet echt aan te slaan bij de zaal.

Meer succes heeft de biertray met deksel. “We maken het van wegwerpkarton en er kan reclame of informatie op worden gedrukt”, verkoopt Fontys-student Rick Lewis. Het levert hem de hbo-innovatieprijs op.

Er worden drie Bright Move-TU/e Innovatieprijzen uitgedeeld, één per niveau. De mbo-innovatieprijs is voor Reflection; de wo-innovatieprijs gaat naar de biosensor van SensUs, die vorige week ook al de TU/e Contest won. Het prijzengeld (zesduizend euro toen en drieduizend nu) gaan de veertien studenten gebruiken om een prototype te bouwen.

De Letse Tamara Orjola (Design Academy) wint met Forest Pine Wool zowel de Duurzaamheidsprijs als de Best Overall-prijs. De Leefbaarheidsprijs van de gemeente Eindhoven is voor het enige idee dat veiligheid bevordert: een slimme vluchtroute-verlichting (Fontys). Het publiek in de zaal bepaalt, samen met kijkers van de live-uitzending van Studio040, dat de Jimfit van Cas van Grunsven de publieksprijs verdient.