Jelle Dikker, Joep Steffens en Ben van Lier (vlnr).

Leasekoelkast wint Energy Challenge

Het plan om studentenhuizen te voorzien van een leasekoelkast blijkt een gouden idee. TU/e-studenten Jelle Dikker en Ben van Lier wonnen er met teamgenoot Joep Steffens de Energy Challenge mee, de wedstrijd waarmee het studentenleven binnen tien jaar duurzamer moet worden. Studentenhuisvester Vestide beloofde FridgeLease binnen een jaar te gaan uitproberen.

Drie dagen lang mochten tien studententeams van de TU/e, Fontys Hogescholen en de Design Academy in gebouw TQ op Strijp-T aan hun plannen werken die begin mei een finaleplaats kregen van de jury. Vrijdag luisterden aannemer BAM, Woonbedrijf Vestide en de Eindhovense wethouder Mary-Ann Schreurs naar hun presentaties van amper vijf minuten. Zij beslisten dat de hoofdprijs van vijftienhonderd euro bestemd is voor FridgeLease.

Om het studentenleven binnen tien jaar duurzamer te maken, bedachten TU/e'ers Jelle Dikker en Ben van Lier (beiden masterstudent Business Information Systems) met vriend en econometrie-student Joep Steffens dat de oude koelkasten vervangen moeten worden door nieuwe, energiezuinige exemplaren. Van Lier: “Vaak krijgt een student een lelijke, oude koelkast mee die oma wegdoet. Studenten weten dat die niet energiezuinig is, maar een investering voor een nieuwe doen ze ook niet graag. En eigenlijk hoeven studenten niet per se een koelkast te bezitten; ze hebben gewoon gekoelde producten nodig. Zo bedachten we dat ze er een kunnen huren.”

Van woensdag 11 tot vrijdag 13 mei, ook in de avonduren, konden de studenten hun idee uitwerken. Ondertussen kregen ze kans om met elkaar te praten en te leren van presentaties en workshops van onder andere aannemersbedrijf BAM, de gemeente Eindhoven en Vestide.

Team FridgeLease heeft daarmee zijn idee naar eigen zeggen echt kunnen verfijnen. “We leerden dat Eindhoven in 2040 energieneutraal wil zijn, dat wist ik nog niet. En wat de visie van Vestide is bij het bouwen van Aurora, de studentenwoontoren op de campus. BAM vertelde over het studentenhotel bij het station”, aldus Van Lier.

Verder kregen de studenten alle kans om met experts te spreken en feedback te vragen. “We kregen de tip ons zeer concrete plan uitbreidingsmogelijkheden te geven. Dat hebben we op twee gebieden gedaan: voor de doelgroep en voor de producten. Ook andere bewoners van Woonbedrijf, waarvan Vestide een onderdeel is, kunnen apparaten leasen. En behalve een koelkast is het ook mogelijk een wasmachine of LED-verlichting door een ander te laten aanschaffen.”

Dat hun plan concreet was, compleet met financieel plaatje erbij, heeft ze de winst opgeleverd. Er waren ook andere ideeën “waarvan het beschamend is dat ze nog niet worden toegepast”, zoals wethouder Schreurs opmerkte. Van Lier: “Iedereen vond het ook een goed idee om een wasmachine op de warmwaterleiding aan te sluiten. Water verwarmen gaat met een boiler veel energiezuiniger dan met een wasmachine.”

Vier ideeën krijgen na de Energy Challenge een mogelijk vervolg. Titus Kervezee van organisator Team Energy, eerstejaars Technische Bedrijfskunde: “Vestide gaat de mogelijkheden van FridgeLease bekijken, evenals een breed project om energiebewustzijn te realiseren op de campus. Van het soort koffiebekertjes tot het gebruik van spinning-apparatuur van het sportcentrum om energie mee op te wekken. BAM praat verder met de studenten die bedachten externe investeerders studentenhuizen te laten opknappen. Wethouder Schreurs koos het idee om het menselijk lichaam te zien als bron van energie.”