BrainsAward 2014.

Vier TU/e-teams in BrainsAward finale

Een slimme brace, een beaconplatform, een biosensor en een digitale leeromgeving zijn de vier ideeën van TU/e-studenten die de finale van Brains Award 2016 hebben bereikt. Ze worden, samen met zestien ideeën van studenten van Fontys, het Summa College, SintLucas en de Design Academy, woensdag 25 mei gepresenteerd en beoordeeld in het Muziekgebouw Eindhoven.

De honderdvijftig inzendingen van dit jaar, waarvan dertig door teams van TU/e-studenten, zijn volgens de organisatie een aardige afspiegeling van wat jonge mensen momenteel bezighoudt. De wedstrijd BrainsAward is een initiatief van de gemeente Eindhoven, maar de organisatie van de competitie is sinds januari 2012 in handen van het TU/e Innovation Lab. Projectleider Monique Greve: “Er waren dit jaar naar verhouding minder oplossingen voor problemen op het vlak van duurzaamheid. Populair waren innovaties voor festivals, openbaar vervoer en gezondheidszorg. Opvallend was ook dat de oplossingen vaak gezocht worden in de toepassing van beacons en sensoren.”

Dat deed ook TU/e-student Alex Tsamakos (Computer Science) met zijn ConnectOwl. Hij ontwikkelde een Bluetooth-beaconplatform dat gebruik maakt van de nu beschikbare beacon-infrastructuur van Google. Een beacon is een klein apparaat dat vanaf een bepaalde locatie door middel van Bluetooth-technologie signalen kan opvangen van en verzenden naar smartphones die zich in de buurt bevinden. Zo worden gebruikers van een smartphone gevolgd en benaderd, mits zij hiervoor toestemming hebben gegeven.

Op het gebied van gezondheidszorg hebben twee TU/e-studententeams ideeën ingeleverd. De groep van Cas van Grunsven (Industrial Design) bedacht een slimme brace die meet of je oefeningen van de fysiotherapeut goed uitvoert. Het uit veertien personen bestaande TU Eindhoven SensUs Team van Lioba Heidendael (Scheikundige Technologie) wil nierpatiënten helpen. Ze ontwikkelden een biosensor die met één druppel bloed binnen enkele minuten een indicatie over de nierfunctie van de patiënt geeft.

De laatste TU/e-kanshebber in de finale is Dennis Rietveld (Industrial Design). Hij ontwierp Learning On The Move: een online platform dat studenten van verschillende onderwijsinstellingen laat samenwerken aan projecten en waaraan ook coaches kunnen deelnemen.

Alle twintig finalisten pitchen op 25 mei in twee minuten hun idee aan publiek en jury. Aanwezigen én kijkers van de live-tv-uitzending die Studio040 verzorgt, kunnen stemmen via sms. Behalve deze publieksprijs zijn er nog vijf awards te winnen: drie innovatieprijzen op onderwijsniveau (mbo, hbo, wo), de Leefbaarheidsprijs van de gemeente Eindhoven en de DDL Duurzaamheidsprijs. De drieduizend euro van elke prijs is bedoeld om de ideeën door te ontwikkelen met hulp van STARTUP/eindhoven, de studenten-incubator van de TU/e.

Om er een gezellige avond van te maken, treden de bands Robin Hood en The Ultra Magic Balloons. Cabaretier Leon van der Zanden presenteert en persifleert alle ideeën van de finale.

Toegang is gratis, wel even aanmelden.