Zorgen spaceboxbewoners over nieuwe huisvesting Aurora

Een deel van de spaceboxbewoners op het TU/e-terrein heeft bedenkingen bij hun beoogde nieuwe stek in woontoren Aurora - achter het gebouw Traverse. Ze wijzen onder meer op de hogere huurprijs, onduidelijkheid over de huurcontracten en het beoogde aantal wasmachines en drogers in het gebouw. Huisvester Vestide kent de geluiden en zegt ze serieus te nemen.

Op 16 april konden potentiële toekomstige bewoners, op uitnodiging van Vestide, een kijkje nemen in Aurora, waar alvast een paar wooneenheden waren ingericht. De rondleiding leverde volop gespreksstof binnen de Facebookgroep voor spaceboxbewoners (met bijna honderd leden). Onder meer over de toekomstige maandhuur: in sommige gevallen, afhankelijk van het woningtype en eventuele recht op huursubsidie, tweehonderd euro hoger dan nu.

“Het gebouw en de woningen zien er op zich goed uit - comfortabel en praktisch ingericht, absoluut beter dan de spaceboxen. Dus dat de prijs wat omhoog zou gaan, hadden we wel verwacht", zegt Xianzheng Kong, promovendus bij Human-Technology Interaction. "Maar tweehonderd euro méér - wow, really?”

Ook bij de gedeelde koelkast voor vier mensen in de zogeheten ‘group homes’ worden vraagtekens gezet, evenals bij het totale aantal beschikbare wasmachines en drogers - vijf van elk - in het nieuwe gebouw. Hiervoor moet straks bovendien een vergoeding worden betaald. De huidige wasruimte bij de spaceboxen telt volgens Kong tien wasmachines en tien drogers (gratis beschikbaar) voor 186 mensen, terwijl Aurora straks meer dan 300 bewoners herbergt. “Hoe zien ze dat voor zich?”

Kong zegt bovenal “teleurgesteld” te zijn, volgens hem net als veel andere spaceboxbewoners. “Vestide lijkt zich vooral druk te maken over de naam van het gebouw en de kleuren van de vloer, maar niet over wat wij écht nodig hebben.” Contact met de huisvester zocht de onderzoeker echter niet; de Chinese Kong koos eieren voor zijn geld en verhuisde onlangs naar een nieuwe stek buiten de campus, aan de Boschdijk.

De kritische geluiden vanuit de spaceboxen zijn Harald Evers, districtsmanager van Vestide, niet onbekend. Onder meer de reactie op de hogere huurprijzen zegt hij best te begrijpen: “Liefst betalen we allemáál zo min mogelijk geld voor zoveel mogelijk kwaliteit”. Maar, zo stelt hij, de bewoners gaan er straks in Aurora in veel opzichten dan ook aanzienlijk op vooruit, met onder andere “meer wooncomfort, meer vierkante meters, een grotere keuken, beter sanitair en een gezamenlijke ontmoetingsruimte”.

Puntensysteem

Evers wijst op het woningwaarderingssysteem waarmee de huurprijzen aan de hand van punten worden berekend. “Wij zitten fors ónder de honderd-procentsprijs, zoals we bij onze hele woningvoorraad doen.” Vestide richt zich bovenal op betaalbare huisvesting, niet op maximale winst, zo verzekert hij. “De prijzen zijn echt reasonable.”

De zorg van bewoners over te weinig wasmachines en drogers deelt Evers vooralsnog niet. Vestide heeft volgens hem goed gekeken naar de faciliteiten in vergelijkbare grote wooncomplexen elders in het land “en daaruit blijkt dat die machines gewoon ook heel vaak stíl staan”.

Maar, zo zegt de districtsmanager, “je weet pas hoe dingen lopen als er daadwerkelijk gewóónd wordt. Om die reden is bijvoorbeeld ook de ontmoetingsruimte in eerste instantie nog niet tot in detail ingericht, omdat we gebruikers graag vanuit de woonpraktijk laten aangeven waar ze behoefte aan hebben. Als straks blijkt dat bepaalde zaken niet lekker gaan en er ruimte is voor verbetering, dan gaan we daar samen naar kijken. Wellicht blijkt er bijvoorbeeld toch behoefte aan een grotere koelkast, een extra vrieskast erbij of misschien zelfs een eigen koelkast voor iedereen - maar daar hangt wel een prijskaartje aan.”

Over de door bewoners gevreesde eenjarige huurcontracten is Evers helder: die zijn, behalve voor exchange-studenten, van de baan. “Dat was eigenlijk een wens van de TU/e, om te zorgen dat woningen na een jaar gegarandeerd weer zouden vrijkomen voor de nieuwe instroom.” Vestide achtte die constructie wettelijk echter moeilijk uitvoerbaar en ook niet wenselijk. “Studenten en onderzoekers wonen, begrijpelijk, liever voor de hele periode van hun studie of project op één plek.”

Evers vraagt zich hardop af: “Is het nou een meerderheid van de spaceboxbewoners die kritiek heeft, of een minderheid waar we gewoon goed naar moeten kijken? Onze indruk is het laatste - maar dat wil niet zeggen dat we de geluiden niet serieus nemen.”

Naar verwachting nemen bewoners op 1 augustus hun intrek in Aurora. Volgende week mogen belangstellenden bij Vestide aangeven welke wooneenheden hun voorkeur hebben.