Alain Starke. Foto | Bart van Overbeeke

Ask Alain | Waarom is het zo’n herrie in het MetaForum?

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan? Just Ask Alain! Deze keer: waarom kun je niet stil en ongestoord studeren in MetaForum?

De kwestie:

Dag Alain,

Geen idee of deze vraag jou al eens gesteld is of dat je er al eens over geschreven hebt, maar ik erger mij kapot aan de bizarre mentaliteit in het MetaForum. Het is tegenwoordig onmogelijk om daar in rust te kunnen studeren, ook door de architectuur van het gebouw, maar voornamelijk omdat iedereen denkt dat het een openbare ruimte is waar vrij gesproken mag worden over onderwerpen die gaan van studie tot wie er gister nog geregeld heeft.

Toen het gebouw net af was, was het best prettig om daar te studeren; faciliteiten (op het internet na) waren goed en iedereen fluisterde op vloer 0. Tegenwoordig is dat dus niet meer zo, iedereen praat hardop en ook op vloer -1 is het onrustig. Ik studeer wel eens in een andere bibliotheek in een andere stad, maar daar is het altijd stil.

Ik snap niet hoe het komt dat in Eindhoven het idee bestaat dat er gepraat mag worden in de bibliotheek? Wellicht kun jij hier kritische vraagtekens bij stellen en dit onderzoeken?

Cheers,

Dian

Het antwoord:

Beste Dian,

Deze vraag is inderdaad wel eens aan me gesteld. Sterker nog, ik heb deze vraag al eerder aan mezelf gesteld; mijn columns waren altijd al een soort Ask Alain avant la lettre.

Dian, je presenteert het MetaForum-rumoer als een mentaliteitsprobleem en dat kan best kloppen. Immers, we konden al niet omgaan met verantwoordelijkheid om Meta schoon te houden, waardoor de regel werd geïntroduceerd dat je niet in de bibliotheek mag eten, laat staan dat we onze waffel kunnen houden.

Je suggestie dat dit een Eindhovens probleem betreft, gaat mij echter wat ver. Toegegeven, de stereotiepe Eindhovenaar heeft veelal een grote bakkes over van alles en nog wat in Maaskantje-bewoordingen, maar UB’s in andere steden hebben vaak ook te kampen met tentamenrumoer.

Nu hebben we op de TU/e ook nog het probleem van de meurende frikandelbroodjes en blikjes energy drink. Of zoals de overheid ze noemt: hbo’ers. Je ziet al van ver aankomen dat zulke intellectuele immigranten wel onze werkplekken inpikken, maar er niet over peinzen om fatsoenlijk te integreren en derhalve maling hebben aan de heersende normen. Als vreemden op onze campus zijn ze steevast oververtegenwoordigd in de overlastcijfers; riep er iemand ‘minder, minder?’.

Natuurlijk ligt zulke populistische kolder ver van de echte oorzaak. Mijns inziens kun je de rumoer niet wijten aan de mentaliteit van een groep studenten, maar ligt het vooral aan de situationele context: het gebouw zelf. MetaForum-vloeren -1 t/m 1 vormen één groot gapend gat, wat een enorme ruimte creëert die tevergeefs verschillende vloeren met verschillende functies probeert te integreren, variërend van doorloop tussen gebouwen tot stilteruimte. Het is alsof je een boeddhistische tempel tussen alle kroegen op Stratumseind zou huisvesten en dan zou klagen dat het uitgaanspubliek zijn bakkes niet houdt.

Niet alleen veroorzaakt dit een tsunami van geluid tussen de vloeren, het zorgt er ook voor dat de heersende geluidsnormen gemakkelijker kunnen vervagen. Ga maar na: in een kantoortuin of leslokaal is het dikwijls lastig om met iedereen rekening te houden, maar daar ken je elkaar nog enigszins en loont het zich om de heersende norm te onderschrijven. In de MetaForum-UB zit je echter in een enorme ruimte met allerlei onbekenden die elkaar eindeloos irriteren door geluid te maken, wat ertoe leidt dat steeds meer Eindhovenaren denken: "Jaaa, als gullie de bakkes opentrekken, dan doe ik da ok!".

Natuurlijk, we kunnen allemaal zelf iets aan dit zogenaamde mentaliteitsprobleem doen, maar door de grote ruimtes kan telkens een kleine groep het gemakkelijk voor de rest verpesten. De TU/e zal dit niet bouwkundig willen oplossen, omdat dan de utopische creatie van één of andere architect om zeep wordt geholpen. Wel kunnen ze de meubilaire inrichting van lange tafelrijen aanpakken, die er nu om schreeuwen je buren bij tijd en wijle wat aandacht te geven.

Dian, terwijl ik je dit allemaal vertel, lopen mijn vingers vol met heimwee. Slechts een aantal jaar terug hadden we nog de ideale stilteruimte: De Hal. Een afgrijselijk lelijk noodgebouwtje tussen Vertigo en het Gaslab, een soort ‘Paviljoen 0.5’, maar oh zo functioneel vanwege zijn stilteruimte. Het rook er altijd muf, er lag vloerbedekking uit de jaren zestig en er stonden boeken uit de tijd van de Renaissance. Toch kon je er altijd een speld horen vallen, het zat er altijd bomvol vanwege de afmetingen en de stiltenorm regeerde er met een nog sterkere ijzeren vuist dan stiltecoupé-treinreizigers die intimiderend met hun ogen rollen of ‘ssst’ sissen.

Studenten hadden respect voor De Hal en die betaalde dat vertrouwen terug. De huidige inrichting van het Metaforum zal dat nooit kunnen en is slechts een open keuken waar bestellingen geplaatst kunnen worden, maar nooit goeie cijfers geserveerd zullen worden.

Groeten,

Alain

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan?Just Ask Alain!