Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij het Nayadehuis

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: het Nayadehuis aan de Nassaustraat 3.

Aantal bewoners: Elf, waaronder drie ‘droge’ (geen lid van de Eindhovense studenten waterpolo & zwemvereniging).
Meest trots op: Sfeer, huisschild, bierkelder.
Schamen zich voor: Niets! “We zijn trots op wat we hebben en zijn erg schaamteloos.”
Studentenhuis sinds: 1971 (maar pas na een paar jaar op dit adres).
Huurprijs: Gemiddeld 280 euro inclusief alles, inclusief een hoogslaper.
Bijzonderste bewoners: vijf kippen.

Foto's | Bart van Overbeeke

De bewoners doen graag alles samen. Sporten, eten, uitgaan, klussen, en zelfs gezellig samen naar de Praxis. Moet het gekker worden?

“Het lijkt een zooi”, zegt Pedro Németh, derdejaars Technische Bedrijfskunde, “maar er zit allemaal structuur in.” De lijnen voor het buitenwatertoernooi worden jaarlijks één weekend gebruikt voor het openwatertoernooi in de IJzeren Man. Het smerige matras (net buiten beeld) wordt gelukkig nooit gebruikt.

Nadine Mocking (masterstudente Bouwkunde) zaagde, tekende, schilderde en lakte dit schild en hing het daarna aan de buitengevel. Alles in haar eentje. Lekker behulpzaam, die huisgenoten. Noem de mythologische nimf van het Nayadelogo vooral geen zeemeermin!

In de keuken hangt een schilderij dat ex-bewoner TK ooit maakte als straf voor het bekladden van het huisreglement. “Daar moet je namelijk met respect mee om gaan”, zegt Pedro.

De meeste kamers zijn zó hoog dat Nadine (1.64 m) en Tim Sonnemans (1.89 m, hij beraadt zich op een nieuwe studie) er boven elkaar kunnen staan.

De kippen van Nayade mochten hun gang gaan in de tuin van het aangrenzend advocatenkantoor (Mauritsstraat 24). Tótdat de advocaten hun tuin terug willen. En dat is nu. De kippen zouden op marktplaats komen met deze foto van Fontysstudent - en broer van Pedro - Rico Németh. Maar enkele dagen na Cursors bezoek hebben ze al een plaatsje gevonden bij een lieve boer.