Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Huize Genotsknots

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: Huize Genotsknots, Tongelresestraat 342.

Aantal bewoners: zeven (plus ex-bewoner Bregje de Wildt, die er niet weg te sláán is).
Meest trots op: de snor van huisbaas Jan. Die snor is grijs, groot en lijkt op een gasmasker.
Schamen zich voor: “De naam”, roept Lydia. “Nee, de stank van de wc als ie verstopt is”, roept de rest.
Studentenhuis sinds: 1992 (maar het is al gebouwd in 1920).
Huurprijs: tussen 220 en 260 euro, inclusief.

Foto's | Bart van Overbeeke

Bij gebrek aan woonkamer zitten de HGK’ers voornamelijk in de keuken. De knusse gordijntjes boven het superlage aanrecht zijn een overblijfsel van het huisfeest dat ‘Benidorm bastards’ als thema had. De vogelkooi en de kussentjes hebben niet mogen blijven. De rollator (een cadeau) moet nog ergens staan. Niemand weet waar.

De derde fiets van links is de huisfiets. Het is de fiets die Renée van den Berg liet staan toen ze HGK na negen jaar verliet. Hij is voor gasten en lekkebandenbezitters. Op dit moment rijdt Merlijn Borneman (masterstudent Innovation Sciences en huisoudste) erop vanwege een gebroken ketting op haar eigen fiets.

Van de huidige bewoners woont Lydia Kelder (tweedejaars Technische Bedrijfskunde) er het kortst.

Zo vaak mogelijk eet de groep in de tuin. Er is er maar één die een beetje kouwelijk is, en dan vraagt of dat echt moet. Dat is Merlijn Blankaert (premaster Werktuigbouwkunde) die Bo genoemd wordt en vandaag een rode trui draagt.

Bo, Tim van Harten (Fontys) en Lean (niet thuis) hebben samen zeven gitaren en drie keyboards. Merlijn zou haar contrabas erbij kunnen zetten (maar dat doet ze niet, zij roeit en rugbyt tegenwoordig).

De tegeltjes zijn volgens Bo gezet door een kameraad van de huisbaas met de snor. De wijsheden zijn van het huisfeest met thema ‘kwijt in de tijd’.