Tim Beishuizen in de operator room. Foto | Bart van Overbeeke

Bijzondere bijbanen | Tim filmt colleges

Hoe kom jij aan je geld? Misschien mag je het innen bij paps en mams, misschien schraap je het zelf bij elkaar met uren werk. Werk je in de horeca, geef je bijles, vul je vakken. Of heb je een baan die anders is dan anders? In deze serie vertellen TU/e-studenten over de bijzondere bijbanen die zij hebben. Deze keer: Tim filmt colleges.

Tim Beishuijzen (23) doet meer voor je dan je misschien weet. In een team van ruim twintig personen zorgt hij ervoor dat hoorcolleges in onder andere het Auditorium worden opgenomen. Zodat jij, wanneer je je bed niet kan uitkomen, je fiets gejat is of je om een andere reden niet naar college kan gaan, toch niets mist. Of dat wat je niet begreep nog eens kunt naluisteren. Niet een béétje tevreden is Tim met zijn bijbaan, héél content is hij. “Ik vind het een laid back baantje. Past heel goed in een gewone collegeweek. Ik hoef twee uur lang even niet na te denken, terwijl ik wel geld verdien. Het is fijn om niet een hele dag kwijt te zijn. Ik zie het als een pauze waarin ik toch nuttig bezig ben.”

Gemiddeld acht uur in de week is de video-operator aan het relaxen en daar verdient hij elf euro per uur mee, wat hij ‘fatsoenlijk betaald’ noemt. Vanuit de control room bij de Blauwe Zaal worden colleges in zestien collegezalen opgenomen en doorgelust. Behalve in het Auditorium worden ook opnames gemaakt in Flux, Paviljoen en Helix.

Stilstaande en heen en weer lopende docenten

Het is trouwens niet alleen maar uitrusten dat Tim doet. Hij moet wel degelijk in de gaten houden of de docent en zijn aantekeningen goed in beeld komen. “In de helft van de colleges staat de docent stil naast de powerpoint, dan hoef ik niet op te letten. Maar tien procent van de docenten loopt steeds heen en weer. Dan ga ik na afloop wel even praten en probeer tips te geven.” Ook wie veel op het middelste bord schrijft kan een gesprekje met Tim verwachten. “Dat bord is moeilijk in beeld te krijgen. En heel lange formules zijn ook moeilijk te filmen.”

Het liefst neemt hij natuurlijk colleges op van zijn eigen faculteit (Tim deed een bachelor BMT). “Bij Elektro en Natuurkunde gebruiken ze formules waar ik nog nooit van gehoord heb, dat is lastig. Maar de colleges van Bedrijfskunde en Bouwkunde zijn wat toegankelijker, dat vind ik leuk.”

Hij is via een vriend in het team video-operators gerold dat onder leiding staat van Dienst Interne Zaken. Tim merkt dat andere vrienden er ook graag willen werken (helaas, op dit moment zijn er geen vacatures). Zelf doet hij het al drie jaar en hij hoopt zijn hele studententijd door te gaan. Maar het einde is in zicht; hij is bezig aan een gecombineerde master Biomedische Technologie/Technische Informatica. “En daarna ga ik voor een echte baan.”