Eindhovense ijsbaan weer open, schaatsers Isis opgelucht

Het IJssportcentrum Eindhoven gaat morgen, vrijdag 14 oktober, gewoon weer open voor het winterseizoen. Dit tot opluchting van onder andere studentenschaatsvereniging Isis, één van de gebruikers van het complex die ruim een jaar in onzekerheid verkeerden over de toekomst van ‘hun’ ijsbaan.

Als een mokerslag - zo kwam, in het voorjaar van 2015, het voornemen van de gemeente om de ijsbaan te sluiten bij veel schaatsliefhebbers binnen. De sportaccommodatie leed al enkele jaren verlies en het stadsbestuur zag in de ijsbaan een logische bezuinigingspost. Al snel werden diverse petities en demonstraties opgetuigd, en onder andere de TU/e kwam met een oproep en suggesties om de ijsbaan van de dreigende ondergang te redden.

Eind augustus werd, na uitgebreider onderzoek en het instappen van een nieuwe exploitant, duidelijk dat de ijsbaan in elk geval nog tien jaar openblijft. Dorus van Dinther, secretaris van studentenschaatsvereniging Isis en TU/e-student Werktuigbouwkunde, is “natuurlijk erg opgelucht, net als onze leden. Er waren toch een hoop vraagtekens”.

De club had de ontwikkelingen rond het IJssportcentrum al die tijd “nauwlettend gevolgd” en, samen met lotgenoten, zijn mening laten horen tijdens diverse informatiebijeenkomsten. “Daarnaast hebben we ons natuurlijk erg ingezet bij de petitie tegen het sluiten van de ijsbaan en het protest daaromheen.”

Isis' trainings- en wedstrijdprogramma had volgens Van Dinther gelukkig weinig te lijden onder alle onrust. In de herfst- en wintermaanden kon gewoon nog worden geschaatst op de vierhonderd-meterbaan en in het tussenliggende warmere halfjaar (waarin het IJssportcentrum altijd dicht is) draaide de club zijn gebruikelijke‘zomerprogramma’ met alternatieve trainingen.

Doemscenario

Wel keek de vereniging intussen voorzichtig om zich heen, rekening houdend met het doemscenario. Uitwijken naar de ijsbaan in Tilburg was een optie, “maar dat zou meteen grote gevolgen hebben voor ons als toch relatief kleine schaatsvereniging. Leden zijn veel eerder geneigd op de fiets te stappen voor een training of wedstrijd dan dat ze hiervoor op en neer willen reizen naar Tilburg”.

Of een noodgedwongen verhuizing Isis de kop had kunnen kosten, vindt Van Dinther lastig te zeggen. “We hebben wel een heel actieve kern, maar iets minder fanatieke leden waren dan wellicht toch afgehaakt. Als je met zo weinig leden overblijft, kun je nog steeds wel een vereniging zijn, maar kun je niet meer alles doen wat je zou wíllen doen.”

Morgen gaat de Eindhovense ijsbaan echter gewoon weer open voor het winterseizoen en kunnen onder anderen de leden van Isis en studentenijshockeyclub Icehawks hun vertrouwde ijzers weer onderbinden. Van Dinther heeft vertrouwen in de nieuwe exploitant. Of de overname (formeel per 1 januari 2017) gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de trainingstijden van Isis of de kosten van het gebruik van de accommodatie, weet hij nog niet.

“Begin november is er een meeting met de nieuwe exploitant, hopelijk wordt er dan wat meer duidelijk. Waarschijnlijk wordt het schaatsen voor ons wel iets duurder; dan zullen we in gesprek moeten met het Studentensportcentrum, zij betalen nu de baanabonnementen van onze leden.”

Ook kennismaken met de schaatssport? Isis houdt op 25 oktober (vanaf 20.00 uur) een introductietraining. Kijk voor meer info op de site.