Laura Juan in Aurora. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Koken deed ik thuis ook al voor mijn ouders”

Met de opening van studentenflats Aurora en Luna in september 2016 wonen er voortaan vele honderden studenten en medewerkers op de TU/e-campus. Tijd voor een rondgang. Deze keer: Laura Juan deelt een een keuken en badkamer in Aurora met drie andere internationals.

Laura Juan (24) is in september begonnen met het tweede jaar van de master Innovation Management. Het eerste jaar heeft ze nog aan de universiteit in haar woonplaats Valencia gedaan. Via het Erasmus-programma kwam ze in Eindhoven terecht en met drie andere internationals deelt ze sinds zeven weken de keuken en de badkamer in Aurora.

Is voor iemand die zo’n magnifieke stad als Valencia gewend is, Eindhoven niet wat teleurstellend? Nee, Laura vindt het best een mooi en vooral ook overzichtelijk stadje. Maar dat haar eerste weken in Nederland zonovergoten waren zal toch ook geholpen hebben? “Die waren inderdaad fantastisch, ik kon met mijn huisgenoten heerlijk op ons balkon zitten. Nu wordt het daar te koud voor, maar ik ben eigenlijk niet direct tegen kou of regen. Wat ik wel minder vind, is de wind.”

In Valencia leefde Laura nog bij haar ouders. “Die gaven me echter zeer veel vrijheid, dus het samenleven nu met drie andere studenten is daar wel mee te vergelijken. Ik was thuis vaak degene die kookte, want mijn beide ouders hebben een fulltime baan. En ik vind koken leuk om te doen.”

Laura woont nu samen met twee jongens en een meisje. Een jongen is afkomstig uit India. “Die heeft het erg druk, dus die eet zelden mee.” Maar met haar twee andere huisgenoten, die beiden afkomstig zijn uit Italië, zit ze ’s avonds wel geregeld om tafel. Ook voor de lunch gaat ze terug naar Aurora. “Ik eet vegetarisch en dan is de keuze hier op de campus toch wat beperkt. Wat ik wel direct geprobeerd heb, zijn de stroopwafels, omdat iedereen daar zo lyrisch over was.”

Leven op de campus en in Aurora vindt ze tot nu toe prima. “Ik heb al veel vrienden gemaakt hier binnen de flat en ook het schoonhouden van de keuken en de badkamer gaat eigenlijk vanzelf. Wie zich geroepen voelt om het doen doet het. We hebben zelfs nog geen corveelijst gemaakt.”

Dat ze wel een stuk moet rijden om haar boodschappen te doen - ze doet die bij de AH bij het station, is eigenlijk het enige minpuntje. “Maar dat komt deels ook omdat ik altijd wel iets vergeet”, zegt ze lachend.