STORM woensdag terug na wereldreis

De tachtigdaagse wereldreis van TU/e-team STORM zit er bijna op. Woensdag rijden de 23 studenten met hun zelfontwikkelde elektrische toermotor de laatste paar honderd kilometer van Parijs naar Eindhoven; rond 17.30 uur worden ze verwacht op het universiteitsterrein.

Zo’n 23.000 kilometer heeft het studententeam er straks op zitten, afgelegd sinds zijn vertrek uit Eindhoven op zondag 14 augustus. Vanuit Europa doorkruisten ze Centraal-Azië en China, om daarna over te steken naar de Verenigde Staten. Hier brachten de studenten de voorbije drie weken door en dat verblijf bleef niet onopgemerkt; zo prijkte de blauw-zwarte motor op de grote billboards van Times Square in New York en besteedde onder meer CNN aandacht aan de reis van de Nederlandse studenten.

De zelfontwikkelde motorfiets van STORM is zonder serieuze technische mankementen de wereld rondgereden (met uitzondering van enige vertraging op dag twee van de reis, toen de motor korte tijd uitviel). Dat is bijzonder, omdat de toermotorfiets werkt op een door de studenten zelf ontwikkeld batterijpakket. Met dit pakket, bestaande uit 24 losse cartridges en goed voor maximaal 28,5 kWh aan energie, kan de motor 380 kilometer rijden zonder opladen. Dat is 13,5 kilometer per kWh. Ter vergelijking: een Tesla kent een verbruik van 5 kilometer per kWh.

Tijdens de laatste etappe op woensdag, van Parijs naar Eindhoven, maken de studenten een tussenstop bij VDL Nedcar in het Limburgse Born. Het team reist van daaruit gezamenlijk, in een elektrische bus van deze autofabrikant, met de motor mee naar het TU/e-terrein.

Bron: Persteam TU/e