Bacheloropleidingen TU/e hoog gewaardeerd in Elsevier-special

Weekblad Elsevier neemt alvast een voorschot op de Beste Studies-special van donderdag aanstaande. Vandaag werd bekend welke universiteiten en hogescholen de beste bacheloropleidingen hebben volgens de studenten. Wageningen Universiteit en HAS Hogeschool staan bovenaan. Bij de universiteiten eindigt de TU/e op een tweede plaats.

De ranglijst van Elsevier is gebaseerd op het oordeel van bachelorstudenten op één vraag in de Nationale Studenten Enquête: hoe tevreden zijn de studenten over hun studie in het algemeen? Ze geven een cijfer tussen de één en de vijf.

Bij Wageningen oogsten twaalf van de negentien beoordeelde opleidingen veel lof van studenten, bij HAS Hogeschool komen zeven van de tien opleidingen bovendrijven. Aan de TU/e worden zeven van de elf beoordeelde opleidingen positief gewaardeerd. Slechts één opleiding krijgt een negatieve waardering. Uit het persbericht van Elsevier is niet op te maken welke opleiding dat betreft.

Met een zogeheten 'score tevredenheid' van 54,5 procent hoeft de TU/e alleen Wageningen (63,2 procent) voor te laten gaan. Delft en Twente schieten in het negatieve met respectievelijk scores van -6,3 procent en -9,5 procent.

Donderdag 29 september publiceert Elsevier haar jaarlijkse Beste Studies-onderzoek. Dit betreft onder meer gedetailleerde beoordelingen van studenten over ruim 2.100 opleidingen, zowel bachelor- als masteropleidingen. Ook wordt nader ingegaan op het aantal contacturen met docenten, het studierendement en het aantal mannen en vrouwen binnen opleidingen.