Wessel aan het werk. Foto | Bart van Overbeeke

Bijzondere bijbanen | Wessel bouwt feestjes

Hoe kom jij aan je geld? Misschien mag je het innen bij paps en mams, misschien schraap je het zelf bij elkaar met uren werk. Werk je in de horeca, geef je bijles, vul je vakken. Of heb je een baan die anders is dan anders? In deze serie vertellen TU/e-studenten over de bijzondere bijbanen die zij hebben. Deze keer: Wessel bouwt feestjes.

Wessel Manders (24) leerde thuis in Gemert de kneepjes van het vak in het dans- en feestcentrum van zijn ouders. Nu verhuurt de masterstudent Bouwkunde zichzelf als dj, lichtman en/of geluidsman. Maar hoe leuk het ook is om mensen een leuke feestavond te bezorgen, het is fysiek zo zwaar dat hij het niet zijn hele leven fulltime wil doen.

Jazeker past dit drukke bijbaantje bij zijn karakter. Wessel kan niet stilzitten, wil altijd doorgaan en houdt ervan lange dagen te maken. En lange dagen zíjn het voor de licht- en geluidsman, die ook in te huren is om plaatjes te draaien en de boel op te bouwen en af te breken. Afgelopen weekend heeft hij in drie dagen veertig uren gewerkt - en het is dat hij nu afstudeert, maar anders had hij maandagochtend om half negen weer in een collegezaal gezeten. Soms is hij om vier uur in de nacht pas klaar met afbreken. Jammer dat dan de cafetaria’s dicht zijn.

De zomerperiode is heel druk voor Manders Licht en Geluid. Wessel draait het hele jaar door op studentenfeestjes, 25-jarige bruiloften en Sarah- en Abrahamfeesten, maar vooral in de kermisperiode wordt hij vaak gevraagd. Op de foto’s zie je hoe hij in het dorp Zeeland het licht in de feesttent van de kermis organiseerde. Hij verdient met draaien 35 euro per uur, als lichttechnicus 25 euro per uur en voor opbouwen en afbreken 15 euro per uur. De afgelopen maand heeft hij zijn collegegeld verdiend.

Dat hij afstudeert bij Constructief Ontwerp (groeten aan KOers!) komt best van pas bij het ophangen van de lampen. “Die moeten niet naar beneden vallen.” Zelf is Wessel trouwens wel eens naar beneden gevallen. De ladder waarop hij stond (zes meter hoog!) gleed weg over de gladde gymzaalvloer. Hij (de ladder) brak doormidden omdat die op een kist vol eigen apparatuur viel. “Ik heb veel geluk gehad.” Na even bijgekomen te zijn van de schrik, ging Wessel weer verder. “The show must go on.”

En dat moet altijd. In de achtenhalf jaar dat hij deze bijbaan heeft, heeft hij zich nog geen moment ziekgemeld. “Ik heb wel geleerd om door te zetten. Het werk móet af komen. Als iets tegenzit, moet ik oplossingen verzinnen.” Wessel vindt het mooi werk, maar wil het beslist niet zijn hele leven doen. Wat hij zich wel kan voorstellen, is dat hij later constructieve berekeningen maakt voor licht en geluid bij concerten zo groot als in het PSV-stadion. Laat dat Constructief Ontwerp-diploma maar komen.