Geen wijzigingen bij ontgroeningen in Eindhoven

Studentenverenigingen zijn niet van plan om ontgroeningen helemaal af te schaffen. Ze horen er gewoon bij, vinden ze. Ook de Eindhovense studentenverenigingen, ESC, Demos en SSRE, gaan niets veranderen aan hun kennismakingstijd.

De universiteit en hogeschool in Groningen zeiden gisteren samen met de gemeente ontgroeningen helemaal te willen stoppen en ook vanuit de politiek kwam flinke kritiek. Maar de verenigingen zelf zien niks in een verbod.

De Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) veroordeelt de incidenten bij de Groningse studentenvereniging Vindicat, maar vindt het verbieden van ontgroeningen een slecht idee. “We willen niet één incident voor heel Nederland laten gelden”, zegt woordvoerder Ruben Hoekman. “Bij de rest van de 47 verenigingen ging het gewoon goed.”

Brengt zo’n ontgroening niet het slechtste in mensen naar boven? Dat valt wel wat mee, denkt Hoekman. “Doel van de introductieperiode is om de geschiedenis van de vereniging door te geven. Het gaat niet om het afbeulen, het gaat erom dat de deelnemers een goede en hechte band krijgen. Het is jammer dat door de gebeurtenissen bij Vindicat nu zo’n verkeerd beeld van ontgroeningen is ontstaan. Zo gebeurt het allemaal tegenwoordig niet meer.”

ESC’s president Joost van Thiel zegt dat zijn vereniging geen plannen heeft iets te wijzigen omtrent de kennismakingstijd. “Wij hebben niets met de situatie in Groningen te maken. Bovendien zijn wij volledig transparant. Het College van Bestuur weet precies wat wij doen in de kennismakingstijd omdat we hun een –weliswaar vertrouwelijk- document sturen met het programma.” De president, nu vierdejaars lid, kan zich niet herinneren dat er in Eindhoven excessen zijn geweest. “Ik ben tevreden over de manier waarop ESC het aanpakt.”

Sjoerd Telkamp, praeses SSRE, heeft een soortgelijke reactie. “Wij houden ons aan strikte eisen rond de kennismakingstijd. Die zijn opgesteld in samenwerking met de TU/e en waarborgen de veiligheid, gezondheid en hygiëne van de deelnemers. Ook houden wij ons aan de richtlijnen van LKvV. We zien geen aanleiding om iets te veranderen.”

Demos houdt een kennismakingstijd van een weekend plus vier woensdagen en laat die ook ongewijzigd. President Nick van Garderen: “Er zijn elementen om leden te prikkelen en ze uit hun comfortzone te halen. Die niet-alledaagse momenten vereisen dat ze gaan nadenken over zichzelf en over anderen. Alles heeft tot doel ze te laten kennismaken met de vereniging, de gebruiken en de andere leden. Het is gericht op persoonlijke groei.”

Bij zowel ESC en SSRE wordt aan leden gevraagd zich stil te houden over de ontgroeningen. Er hoeft geen contract getekend te worden. Telkamp: “Het is een algemene afspraak om de geheimzinnigheid in stand te houden. Er staat geen straf op het schenden ervan, maar studenten zien er het belang wel van in.”

Demos kent geen zwijgplicht en stelt ook niet expliciet de vraag er niets over te zeggen. De president stelt dat het een persoonlijke kwestie is of iemand er over vertelt. “Maar het is wel een bijzondere ervaring die je misschien voor jezelf houdt.”