Kinderopvang TU/e ziet kansen als living lab

Korein Kinderplein zet zijn deuren open voor TU/e-studenten en -onderzoekers die hun ideeën of concepten gericht op kinderen bij de organisatie willen testen. Dit kan op het TU/e-terrein, bij de dagopvang (bekend als de Tuimelaar) die Korein afgelopen voorjaar overnam - maar ook op andere locaties.

Onderzoeken, ontdekken, ontwikkelen. Het zijn de pedagogische kernwaarden die binnen elke opvanglocatie voorop staan, vertelt Claudia Evers, clustermanager regio Oost bij Korein Kinderplein. Want, zo stelt ze: kinderen worden nieuwsgierig geboren - maar die leergierigheid wordt, bijvoorbeeld door het klassieke onderwijssysteem, vaak al snel de kop ingedrukt. “Terwijl het juist is wat deze generatie nodig heeft om zich in de maatschappij van de toekomst staande te kunnen houden.” Je moet kinderen niet leiden in hun ontwikkeling, maar ze juist vólgen, vindt Evers. “Gelukkig is de begeleiding op dat gebied al flink aan het veranderen.”

In het vervullen van zijn kernwaarden zoekt Korein volgens de clustermanager graag de samenwerking met andere partijen, zoals eerder met het bedrijf NYOYN voor de interactieve lichtwand ‘Nebula’. Aan de TU/e, waar de eerdergenoemde “drie O’s” eveneens dagelijkse kost zijn, zijn de mogelijkheden en kansen misschien zelfs wel talrijker dan waar dan ook, denkt ze.

De wens tot samenwerking werd volgens haar opnieuw getriggerd door een mailtje van een masterstudent afgelopen zomer, die onderzoek doet op het gebied van licht en de effecten ervan wilde toetsen op kinderen. Ook had ze een paar jaar terug al eens contact gehad met studenten Industrial Design, die in hun eerste jaar een spel voor kinderen moesten ontwikkelen en op zoek waren naar een testomgeving.

Binnenkort gaat ze zelf op gesprek bij Bouwkunde. “Het zou toch interessant zijn om studenten bij bouwprojecten van Korein te laten meedenken over bijvoorbeeld het interieur van een kinderdagverblijf.” Het kinderdagverblijf als living lab - Evers ziet het wel zitten. Dat wil zeggen: binnen aanvaardbare grenzen, “kinderen moeten er geen lást van hebben”.

Doorstart

TU/e-kinderdagverblijf de Tuimelaar maakte afgelopen 1 mei, na een faillissement, een doorstart als vestiging van Korein. De meeste medewerkers van het kinderdagverblijf gingen mee over (“er ligt daar zó’n ongelofelijke kwaliteit en passie”) - op een aantal na. “Puur zakelijk bekeken zat er teveel personeel afgezet tegen de omzet die werd gehaald”, aldus Evers.

Al zegt ze te begrijpen dat er aanvankelijk ook aarzeling was bij overname door een grote organisatie als Korein; volgens haar waren zowel de leidsters als de ouders bovenal ook opgelucht. “Het biedt stabiliteit en continuïteit. Bovendien is elk Kinderplein uniek en proberen we per vestiging naar kleinschaligheid te streven.” Voor ouders is er volgens haar nauwelijks iets veranderd, behalve dat ze nu een contract hebben met een andere partij. “Het uurtarief en de voorwaarden zijn nagenoeg gelijk gebleven.”

Voor zover Evers weet, haakte maar één gezin af door de overname. Verder is de vestiging weer groeiende, “de groepen lopen vol. Dat komt niet alleen door ons; dat heeft ook gewoon met de markt te maken”.

Het logo van de Tuimelaar hangt weliswaar nog aan de gevel van de opvang, die officieel ‘Korein Kinderplein Het Eeuwsel’ heet. “Er zit toch een stukje sentiment aan die naam.” Het beeldmerk zal echter niet meeverhuizen naar het nieuwe onderkomen in Luna (het vroegere Potentiaal), waar de naam verandert in ‘Korein Kinderplein De Lampendriessen’. De opvang krijgt er media 2017 een stek in de zogenoemde Plint onderin de woontoren, waar onder andere ook een supermarkt en bar gepland zijn.

In Luna is straks ruimte voor vier groepen: twee baby- en twee peutergroepen. Ook krijgt Korein er een eigen, omheinde tuin. Ook ziet Evers meerwaarde in het delen van andere ruimtes in de Plint, zoals de theaterzaal en keuken.

TU/e’ers met interessante ideeën die willen samenwerken met Korein, mogen mailen naar Claudia Evers.