Demonstratie van de Aucasi socket op 18 Septemberplein. Foto | Bart van Overbeeke

Slim stopcontact maakt het leven makkelijker

Zittend in de geïmproviseerde woonkamer van Aucasi op het 18 Septemberplein wordt zondag direct duidelijk waar dit gelijknamige slimme stopcontact voor bedoeld is. Als iemand plaats neemt op de bank schakelt de sfeerverlichting zich in, wordt er koffie gezet en springt de tv aan, net op tijd voor het journaal van acht uur. Vier TU/e-studenten ontwikkelden het apparaat, dat naar verwachting in mei 2017 op de markt komt.

De ‘smart socket’ genaamd Aucasi en ontwikkeld door vier studenten van de TU/e, heeft drie doelen, zo wordt het de bezoekers zondagmiddag op het zonnige 18 Septemberplein uitgelegd. Door het automatiseren van elektrische apparaten wordt je huis veiliger, bespaar je energie en wordt het leven een stuk gemakkelijker.

In de Aucasi socket zijn verschillende sensoren verwerkt, waaronder een bewegingssensor en wifi-antenne. Hierdoor kan het niet alleen het gedrag regelen van het stopcontact, maar kan het bijvoorbeeld ook van afstand je tv aan- en uitzetten. Je kunt het apparaatje instellen en programmeren door middel van een app op je smartphone, maar verder werkt het autonoom, zonder gebruikmaking van een basisstation. "Zo is het systeem modulair en kun je al met één Aucasi socket meerdere apparaten 'slim' maken", vertelt Tim Beckers, uitvinder en masterstudent Electrical Engineering.

Beckers kreeg het idee een paar jaar geleden, toen hij ’s avonds een film wilde gaan kijken en eerst heel zijn kamer door moest om al zijn lampen individueel uit te zetten. Dit kan makkelijker, dacht hij. In januari 2016 begon hij met het bouwen van een functioneel prototype. Al snel haalde hij Duco van den Akker, waar hij al eerder mee had samengewerkt, erbij. Van den Akker studeert Software Science.

Sinds de zomer wordt er met een team van vier personen hard aan gewerkt. Volgens Van den Akker komt er geregeld wat crisismanagement bij kijken: “Vannacht zijn we tot twee uur bezig geweest, omdat één van de sensoren van ons prototype kapot was.” De vaardigheden die ze hebben geleerd aan de TU/e kunnen ze goed gebruiken bij het project.

Naast Beckers en Van den Akker maken inmiddels ook Nguyen Quoc Khanh (student Software Science) en Thijn Kolk (student Industrial Design) deel uit van het team. Ieder heeft binnen het team zijn eigen expertise. Je hebt volgens hen ook hele andere ‘skills’ nodig om een dergelijk project tot een succes te maken. Sinds het ontwikkelen van het prototype zijn ze overigens meer bezig geweest met marketing, strategie en netwerken dan met het product zelf.

“Ik denk dat we wel zevenhonderd mails hebben verstuurd naar allerlei media”, beaamt Beckers. “Maar zevenhonderd? Een stuk meer”, verbetert Van den Akker zondag met een stalen gezicht. Om daadwerkelijk te kunnen beginnen met produceren en te kunnen voldoen aan de bestellingen, hebben ze een Kickstarter-campagne gelanceerd. Daarmee probeert het team ongeveer 165.000 euro aan investeringen mee op te halen. In de mei 2017 verwacht Beckers het apparaat op de markt te kunnen brengen. "We starten met 3.500 exemplaren voor een prijs van 49 euro per stuk. Maar die prijs is alleen voor deelnemers aan onze campagne, daarna kosten ze 69 euro."

De Kickstarter-campagne loopt nog tot 24 oktober en inmiddels zijn er al meer dan honderd supporters.