Rob Vervoort op het jaarcongres van REHVA met zijn beker.

Eindhovense 'stadslongen' oogsten lof in Londen

Rob Vervoort, die als ontwerper-in-opleiding net gestart is met een bedrijfsopdracht bij ENS Technology, won dinsdag 4 april op het jaarcongres van REHVA in Londen de studentencompetitie. Vervoort presenteerde er zijn afstudeerproject, waarbij hij onderzoek gedaan heeft naar de effecten die luchtzuiveringssystemen in parkeergarages hebben op het fijnstofniveau in de Eindhovense binnenstad.

"Als mensen echt gaan beseffen hoe schadelijk fijnstof kan zijn voor hun gezondheid, zullen de luchtzuiveringssystemen waar ik me nu binnen de ontwerpersopleiding Smart Energy Buildings & Cities (SEB&C) mee bezighoud, beginnen aan hun doorbraak. Op dit moment wordt er al onderzoek gedaan naar de relatie tussen fijnstof en aandoeningen als Alzheimer en Parkinson." Rob Vervoort wil er maar mee aangeven dat zijn onderzoek verder gaat dan enkel de technische uitdaging.

In december 2016 studeerde hij cum laude af op dit onderwerp bij de faculteit Bouwkunde onder leiding van hoogleraar Bert Blocken. Met zijn afstudeerstuk won hij een nationale selectiewedstrijd, wat hem het recht gaf om op het jaarcongres van REHVA (de Europese vereniging voor organisaties en bedrijven die actief zijn op het gebied van verwarming, ventilatie en airconditioning) deel te nemen aan de studentencompetitie. Die wedstrijd sloot hij dinsdag 4 april in Londen winnend af. "Ik ben heel gelukkig dat mijn lezing als beste verkozen is uit elf andere internationale lezingen op dit vakgebied."

Volgens Vervoort was er veel interesse voor zijn project, waarbij nauw wordt samengewerkt met milieu-innovatiebedrijf ENS Technology in Cuijk, dat de luchtzuiveringssystemen levert. Vervoort: "Ons project is zeker uniek vanwege de schaal waarop we de effecten van de luchtzuiveringssystemen in Eindhovense parkeergarages hebben gesimuleerd. Normaal gaat het bij dat soort simulaties om één gebouw, wij deden het voor een aanzienlijk deel van de Eindhovense binnenstad."

De ontwerper-in-opleiding is de komende twee jaar bezig met het optimaliseren van de systemen van ENS Technology en knoopt er aansluitend een promotietraject aan vast. Of en wanneer de luchtzuiveringssystemen daadwerkelijk geïmplementeerd worden kan hij op dit moment niet zeggen. "De bewustwording bij het publiek speelt hierbij een sterke rol, maar ook de financiering, want wie moet dit gaan betalen? Omdat de systemen in parkeergarages worden aangebracht, wordt eraan gedacht om het parkeergeld hiervoor wat te verhogen."

De eerste plaats in de studentencompetitie leverde Vervoort een "apart uitziende" beker op en een geldbedrag van vijftienhonderd euro.