Ronnie op haar balkon in Aurora. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Ik voel me hier zo veilig”

Tijdens een bezoekje aan Amsterdam en de Keukenhof, in het voorjaar van 2015, werd de Amerikaanse student Ronnie Gross (21) verliefd op de tulpen. En toen ze ook nog van medestudenten van The Georgia Institute of Technology in Atlanta hoorde hoe het was om aan de TU/e Industrial Design te studeren (hip and fun), wist ze zeker dat ze hier naartoe wilde.

“Ik wilde in ieder geval graag naar het buitenland”, zegt Ronnie, “het is in Atlanta namelijk heel duur om te studeren. Ik vind het fijn dat Eindhoven klein is, dat het centraal ligt bij andere Europese steden en dat hier de ramen open kunnen.”

Dat van die ramen heeft ze hier pas ontdekt. In Atlanta, waar ze in drie verschillende appartementen woonde, konden de ramen namelijk niet open. Wat ze hier ook heeft ontdekt, is dat het heerlijk is om met de fiets naar de kroegen op Stratumseind te gaan. “En ik voel me hier zo veilig. Mocht ik hier overvallen worden, dan word ik op z'n hoogst gestoken met een mes in plaats van beschoten met een pistool." Ze lacht, maar meent het serieus dat ze in Atlanta soms echt over haar schouder keek of ze veilig was.

Kernwoorden die ze Eindhoven geeft, zijn relaxed en slow. Haar vrije tijd besteedt ze aan aquarelleren, tekenen, lezen en in haar hangmat liggen op het balkon op deze tiende verdieping. En vaak hangt ze rond met een vriendengroep van Aurora-bewoners. “In het weekend zijn er vaak spontane uitjes en feestjes bij iemand in een appartement.”

Haar favoriete plaatsen op de campus zijn de kantine van Laplace en op donderdag de borrelruimte The Villa in het Paviljoen. En graag jogt ze een rondje om de Karpendonkse plas, “om in mijn broeken te blijven passen.”

Bijna vindt Ronnie het jammer dat ze hier maar zes maanden verblijft, hoewel ze haar familie wel een beetje mist. Ze gaat in de zomer terug naar Georgia om haar bachelor af te ronden. Wat ze dan zeker gaat missen, zijn de Nederlandse coffeeshops (ze kent The Pink, The Wall, De Bakkerij en Upstairs al), de stroopwafels (vooral als ze net gebakken zijn) en de koffiedrink-cultuur. De spontaniteit van koffiedrinken met mensen die je tegenkomt, is in Atlanta wel anders.