Intro ’17 | Bandplakken voor beginners

Hoe plak je een band? En welke onderdelen zitten op een fiets? De workshop van internationale vereniging Cosmos trekt niet alleen internationale studenten die net kunnen fietsen, maar ook studenten die het geluk hebben gehad dat ze nooit eerder hun band hebben hoeven plakken en dat nu toch wel eens onder de knie willen krijgen.

Anas Abu Daqa luistert geconcentreerd naar Rob Rooijens van de Fietsbrigade, die uitleg geeft over alle onderdelen van de fiets en waar ze voor zijn. Hij geeft ook nog even de tip mee dat je beter geen fiets kunt kopen waarvan specifieke onderdelen te veel doorbuigen. In zijn thuisland Jordanië zat hij nog nooit op een fiets, vorige week was de eerste keer. “Na een uurtje of twee lukte het redelijk, nu fiets ik al naar de universiteit.” Maar de cursus “How to repair a bike” leek hem geen overbodige luxe. Iets vergelijkbaars geldt voor de Roemeen Rares Radulescu die tien jaar niet had gefietst. Voor de zekerheid heeft hij eerst nog maar eens op het pleintje bij zijn woning geoefend.

Er zijn echter ook verschillende Nederlanders die de workshop volgen, die het fietsen uiteraard met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Juliëtte Gossens is een van hen. “Mijn vader heeft dat altijd voor me gedaan, en ik heb zelf nog geen banden geplakt. Dit leek me een mooi moment om dat eens te leren.”

Cosmos had ook nog andere workshops, waaronder het maken van maskers (zie foto hieronder).