Only Emmy

Intro '17 | Maatwerk voor proefkonijn

Wat viel er veel te leren donderdagmiddag tijdens de Intro. Hoe kan je thuis bier brouwen, hoe knip je van papier een concept voor elektronische sieraden, hoe maak je taco’s, hamburgers of wat dan ook? En dat kan allemaal heel massaal, maar maatwerk werd ook geleverd. Eén workshop was wel heel bijzonder. Tenminste voor Emmy Meijer; zij was de enige deelnemer.

In het Paviljoen, dit jaar nog thuishaven van IE&IS, geeft Jip van Schayik, student Technische Bedrijfskunde, in een grote collegezaal de workshop ‘Cultural differences’. Hij wordt daarbij ondersteund door medestudent Sjors van Weert. Die heeft het niet druk want er is maar één cursist, only Emmy.

Emmy heeft al iets geleerd. “Ik hoor net dat Chinezen zichzelf erg wegcijferen. Dat ze groepsbelang boven individuele prestaties stellen.” Dan draait ze haar hoofd, met daarop konijnenoortjes – de gadget van haar ID-groepje, weer naar docent Jip. Die is blij even op Emmy te kunnen oefenen. Hij moet nog drie dezelfde workshops geven vanmiddag “en ik ken het nog niet zo goed”.

We gaan naar een ander gebouw. In Laplace wordt gefriemeld aan sieraden. Dit gedrag is volgens ID-docent Maarten Versteeg goed te gebruiken om te bedenken hoe je sieraden en elektronica kunt integreren.

In de workshop ‘Digital paper jewellery’ laat hij studenten in groepjes werken aan een heuse Industrial Design-opdracht. Introkid Lotte Wondergem (ID) wil focussen op ‘uit huis gaan’ en sieraden maken waar de achterblijvende ouders en het uitvliegend kroost door in contact kunnen blijven. Ivana Rovers van het BMT-groepje ‘Fluiten en Sluiten’ slingert nog eens rond met haar scheidsrechtersfluitje. Zoals een echte onderzoeker betaamt wil ze eerst antwoord op de vraag: Wat doe je onbewust met je sieraden?

De workshop ‘How to brew your own beer’ in Helix was vanzelfsprekend al direct vol geboekt. Negentig personen, waaronder twee vrouwelijke, willen niets liever. Maar: “Het is een soort van thee zetten waar je dan een uur over doet”, zo vat Boris Zwaan, student Scheikundige Technologie, het daadwerkelijke bierbrouwen samen.

Daarom is het geen echte workshop, maar een hoorcollege over zijn hobby. Hij legt stap voor stap de processen uit en geeft er zo mogelijk chemische formules bij. Om bier te krijgen moet je gerst laten kiemen, vliesjes (kaf) van de korrels (koren) scheiden en van amylose glucose maken. “Het is best eenvoudig, maar moeilijker dan een ei bakken”, zo vertelt Boris de introkids. De ‘workshop’ doet haar naam nog enigszins eer aan door de afsluiting met het proeven van twee speciaalbiertjes.