Intro goed verlopen, Bunker donderdagnacht wel ontruimd

De Centrale Introductie Commissie blikt tevreden terug op de Intro voor nieuwe bachelorstudenten, die volgens hen zonder noemenswaardige incidenten is verlopen. Wel werd donderdagnacht de sociëteit van SSRE in de Bunker ontruimd na een valse brandmelding, waarbij tevens een gesprongen rioleringsbuis in het midden van het gebouw werd ontdekt. Een paar honderd introgangers en -ouders moesten de traditionele ‘doorhaalnacht’ daardoor voortijdig beëindigen.

Meer dan tienduizend liter bier vloeide er tijdens de Intro op het TU/e-terrein uit de biertaps; ruim drieduizend méér dan vooraf begroot, vertelt Koen van Bentem van de Centrale Introductie Commissie. Met name het zonnige weer en het nadrukkelijk beter bezochte openingsfeest op maandagavond hebben volgens hem bijgedragen aan de gretige bierconsumptie.

Van Bentem is tevreden over de week, die volgens hem verliep zonder al te grote problemen voor de ruim tweeduizend introgangers. “Veel intro-ouders, ook begeleiders met al een paar jaar ervaring, zeiden dat het erg goed georganiseerd was. Sommigen vonden het de beste Intro in jaren.”

De CIC zelf is volgens hem “natuurlijk niet met álles honderd procent tevreden”. Zo baalt Van Bentem van de grote bar op het Flux-veld die het woensdagavond door een stroomstoring een half uur niet deed, met lange wachtrijen tot gevolg. Ook verliep de organisatie van de Groene Loper-markt op dinsdag rommeliger dan gehoopt, met name omdat niet alle deelnemers op de aan hen toegewezen plaats gingen staan. “De indeling op het Flux-veld was daardoor wat chaotisch - al zeiden sommige mensen dat ze dat juist wel weer leuk vonden.”

Het eten verliep volgens Van Bentem dit jaar “gesmeerd”, in tegenstelling tot andere jaren waarin regelmatig sprake was van lange wachtrijen. Dit mede dankzij een nieuwe cateraar en een systeem met ‘ponskaartjes’. Alleen het eten bij het Studentensportcentrum op donderdagavond noemt Van Bentem “een drama. Mensen hebben blijkbaar uren op hun frietjes staan wachten”. Volgens de CIC-woordvoerder is het niet de eerste keer dat het avondeten op deze locatie niet soepel loopt en wordt bekeken of de hongerige introgangers volgend jaar niet beter over meerdere sportlocaties verdeeld kunnen worden.

De wettelijke leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie heeft volgens Van Bentem nauwelijks problemen of discussie opgeleverd. “De afgelopen jaren hadden we natuurlijk te maken met mensen die eerst wél vanaf hun zestiende hadden mogen drinken en toen opeens niet meer. Die overgangsperiode is nu voorbij; daardoor was er al wat druk van de ketel.”

Geluidsoverlast

Ook Hay Becks, teamleider Security van de TU/e, blikt tevreden terug op de Intro. Hij spreekt van “een paar EHBO-gevallen”; verder waren er op vrijdagmiddag klachten over geluidsoverlast door het slotfestival op het Flux-veld, waarvoor ook de Eindhovense politie nog even ter plaatse kwam.

Die klachten, zowel van TU/e-medewerkers op de campus als enkele omwonenden, waren gerechtvaardigd, stelt Becks. “De brandweer is metingen gaan doen en bij Mr. Polska zaten ze op een gegeven moment boven de norm van 70 dB. Het geluidsniveau is toen bijgesteld, maar bij veel mensen is het kwaad dan al geschied.” Eerdere geluidsoverlast van bijvoorbeeld de intro bij Fontys en het tiendaagse Park Hilaria op de Kennedylaan helpen dan niet in de beleving, stelt hij: “De TU/e is vervolgens een beetje de boeman”.

De TU/e zal in de ogen van sommigen óók de boeman zijn geweest op de vroege vrijdagochtend, toen de Bunker werd ontruimd na een vals brandalarm. Een bezoeker van de sociëteit van SSRE had rond kwart over vier ’s nachts een handbrandmelder ingetikt. Sjoerd Telkamp, praeses van de studentenvereniging, spreekt van een knullig ongeluk waarvoor de betrokkene direct zijn excuses was komen aanbieden. De gemeentebrandweer en TU/e-beveiliging waren op dat moment echter al uitgerukt.

Stront aan de knikker

Volgens Telkamp mochten alle feestgangers net weer terug naar binnen, toen even verderop in de Bunker een gesprongen rioleringsbuis werd ontdekt. “Hierdoor waren in het middenstuk van het gebouw enige fecaliën uitgekomen op de gang”, formuleert gebouwbeheerder Johan Lauwers plechtig. Dan, lachend: “Er was stront aan de knikker.” Daarop werd tegen zessen alsnog besloten om iedereen naar huis te sturen. SSRE-voorman Telkamp schat dat er op dat moment zo’n vierhonderd mensen bij SSRE waren, overwegend introgangers en hun ouders.

En nee, die wilden nog niet naar huis: “Normaal gaan we van donderdag op vrijdag door tot op de campus het ontbijt klaarstaat. Iedereen bleef dus nog lang rondhangen op de parkeerplaats, maar we wilden geen overlast voor de buurt veroorzaken. Dus zijn we mensen toch maar gaan wegsturen - deels richting verenigingshuizen en dispuutshuizen, voor een afterparty dáár”.

Beveiligingsman Hay Becks zegt de teleurstelling bij de studenten te snappen, maar vindt de ontruiming niet meer dan terecht - nog los van de bijkomende problemen met de riolering. “Per ongeluk of niet: als je midden in de nacht de gemeentebrandweer voor niks laat opdraven, dan is het klaar. Daar heb ik geen medelijden mee.”

Telkamp noemt het incident “heel ongelukkig en vervelend”. Als goedmakertje voor het voortijdig afgebroken doorhaalfestijn geeft SSRE donderdagavond 31 augustus een extra feest in haar soos; iedereen is welkom.

De kapotte riolering in de Bunker is op vrijdagochtend overigens direct hersteld.