Foto | Bart van Overbeeke

Serieuze uitdagingen voor nieuwe masters

Na de massale Intro voor aankomende bachelorstudenten is het deze week tijd voor de wat bescheidener introductie van de nieuwe masterstudenten. Een centraal onderdeel van de Master Kick-off was de Grand Challenge, waarbij de 360 deelnemers (waarvan zo’n zeventig procent ‘international’) verspreid over twee dagen oplossingen moesten bedenken voor problemen binnen de Eindhovense thema’s Health, Energy en Smart Mobility.

De Master Kick-off, voor het eerst volledig losstaand van de introductie voor de bachelorstudenten, is serieuzer van toonzetting dan de Intro. Illustratief hiervoor is de Grand Challenge, waarbij de masterstudenten in groepjes van zes personen van verschillende opleidingen aan de slag moesten met door Eindhovense studententeams geformuleerde opdrachten.

Een flink deel van de dinsdag en woensdag was hiervoor ingeruimd. De drie beste inzendingen per thema mochten hun idee (verpakt in een digitale presentatie) aan het eind van woensdagmiddag ‘live’ presenteren in een van de collegezalen van het Auditorium. ’s Avonds bij de barbecue werden de vier winnende groepjes bekendgemaakt (één per thema plus de SURE Innovation Award).

Mentale gezondheid

De Health Challenge was georganiseerd door de studenten van Living Lab Home, die volgend jaar in één dag een studentenwoning willen plaatsen op de TU/e-campus. Antoine Post, student Technische Natuurkunde, bemande namens dit team de ‘expert booth’ die op woensdag vanwege het natte weer van een tent op het KOE-veld naar de hal van het Auditorium is verplaatst.

Post vertelt dat zijn studententeam zich vooral op het duurzame karakter van hun experimentele woning richt. “Deze challenge is voor ons dan ook een mooie gelegenheid om een paar goede ideeën op te doen.” De vraagstelling was dan ook hoe je de mentale gezondheid van studenten kunt bevorderen in een slimme woning.

Het winnende idee kwam van team 40, dat een systeem had bedacht dat op basis van zowel gezichtsuitdrukking (via automatische beeldherkenning) als spraak (toon, volume, snelheid) bepaalt wat de stemming is van de bewoner, en dat daarop onder meer de verlichting en achtergrondmuziek afstemt.

Ook de extra prijs, een ballonvaart beschikbaar gesteld door SURE Innovation, viel binnen de categorie Health. Team 41 inspireerde de jury met hun Smart Bedroom for Students, voorzien van allerlei slimme gadgets die moeten bijdragen aan een betere nachtrust. Prettig wakker worden door langzaam open schuivende gordijnen, een kussen dat snurken voorkomt en een matras dat zijn temperatuur automatisch aanpast – het zijn maar een paar voorbeelden uit een lange reeks ideeën van dit inventieve team.

E-campus

De Energy Challenge was georganiseerd door Team Energy. De studenten die voor deze challenge waren ingedeeld moesten een manier bedenken om het huidige TU/e-terrein om te vormen tot een duurzame campus. Titus Kervezee, aankomend voorzitter van Team Energy, had op woensdag vlak voor de deadline geen al te grote verwachtingen.

“De voorlopige inzendingen die we gisteravond binnenkregen waren vrij standaard. Hopelijk zit er straks toch iets onverwachts tussen.” Onverwacht of niet: team 46 kwam in deze categorie als de winnaar uit de bus met hun E-campus. In een notendop: studeren en werken doe je van huis uit, dus er is geen behoefte meer aan een campus. De gebouwen komen hierdoor vrij voor laboratoria en de rest van de ruimte kan worden benut voor ‘groene’ initiatieven.

Kwetsbare voetgangers

Hoe kunnen autonome voertuigen op een ‘slimme campus’ communiceren met kwetsbare voetgangers? Dat was de centrale vraag van de opdracht binnen het thema Smart Mobility. De begeleiding was in handen van het ATeam, dat zich bezighoudt met autonoom rijden.

Het winnende concept kwam van team 3. Zij bedachten de Spectrum Link, een technologie op basis van WiFi, gekoppeld aan de smartphone van de voetganger. Met verlichting op straatniveau (rood, wit of groen) wordt vervolgens aangegeven waar en wanneer het veilig is om de weg over te steken.

De winnaars mogen op bezoek bij de TU/e Innovation Space, waar ze worden rondgeleid door Tom Selten, teammanager van Solar Team Eindhoven in 2015. Niet alleen krijgen ze van hem het verhaal te horen achter de zonneauto Stella Lux, maar ook wordt gekeken of de winnende ideeën wellicht verder uitgewerkt kunnen worden binnen de Innovation Space.