Bouwkunde viert 50-jarig bestaan, maar vreest de toekomst

De instroom zit weer in de lift, de windtunnel is klaar voor gebruik en op onderzoeksgebied lopen veelbelovende initiatieven. Toch is het zeker niet allemaal halleluja voor haar jubilerende faculteit, zegt decaan Elphi Nelissen. Met een nieuw bekostigingsmodel in aantocht vreest ze dat er nog harder moet worden bezuinigd.

Vorige week donderdag werden de glazen nog geheven bij de viering van het 50-jarig bestaan van de faculteit en kreeg decaan Elphi Nelissen van oud-medewerkers lovende opmerkingen over hoe ze vonden dat de faculteit er in positieve zin op vooruit was gegaan. Volgens Nelissen zijn er dan ook voldoende zaken om trots op te zijn. Ze praat over de stijging van de tweede en derde geldstroommiddelen, over de substantiële groei van de instroom (waarvan een derde afkomstig is uit het buitenland) en de aanstaande opening van de windtunnel, kosten 1,3 miljoen, van hoogleraar Bert Blocken.

En wat te denken van de onderzoeksprojecten binnen het Smart Cities Program, zoals Health in the Built Environment en het Brainport Smart District, en het onderzoek op het gebied van 3D-printing. Veelbelovende ontwikkelingen, waardoor op dat vlak met een positieve blik richting toekomst gekeken kan worden, aldus de decaan.

Oplopende tekorten

Maar ze kan ook niet verhullen dat er op dit moment pijn wordt geleden binnen haar faculteit. In de reactie van de faculteitsraad (FR) op de begroting van 2018 staat te lezen dat die zich zorgen maakt over het feit dat de faculteit vanaf 2017 ‘in goed overleg afscheid zal moeten nemen van medewerkers’. Dat gaat ongetwijfeld leiden tot hogere kosten voor de post 'wachtgelden', maar in de begroting blijft die post gelijk aan die van dit jaar, schrijft de FR. Men vreest voor verder oplopende tekorten.

Vorig jaar was het een verlaging op de vergoeding van studiepunten die de faculteit hard trof. Studenten en docenten van Bouwkunde protesteerden in juni 2016 op het KOE-veld tegen deze aanpassing, die de faculteit in 2017 nog eens een extra bezuiniging van een half miljoen zou opleveren. Dat, terwijl de daling van de studenteninstroom in de jaren daarvoor, veroorzaakt door de crisis in de bouwwereld, het budget in 2018 naar verwachting al met 1,25 miljoen zou doen krimpen.

Nieuw bekostigingsmodel

Nelissen maakt zich nu zorgen over het nieuwe bekostigingsmodel dat komend jaar wordt ontwikkeld en dat in 2019 het huidige Strategic Allocation Model (SAM) gaat vervangen. “Aan de hand van wat ik er tot nu toe over hoor, pakt dat model niet gunstig uit voor een onderwijsfaculteit als Bouwkunde. De focus ligt sterk op het onderzoek en dat zou kunnen betekenen dat we nog meer moeten bezuinigen. Wat is nog acceptabel en hoe moet ik mijn mensen dan nog gemotiveerd houden?”

Dat roept de vraag op of Nelissen het na zesenhalf jaar decanaat nog steeds een leuke baan vindt. “Toen ik begon zei ik dat ik geen bezuinigingen wilde doorvoeren, maar vanaf dag één heb ik eigenlijk niet anders gedaan. Dat is jammer, want ik kwam hier om zaken op te bouwen. Dat is echter maar in beperkte mate mogelijk.”