TU/e'ers voelen zich veilig op campus

Vrijwel iedereen op de TU/e-campus voelt zich er altijd (74 procent) of meestal (25 procent) veilig. Dat blijkt uit het veiligheidsonderzoek van afgelopen voorjaar, waarvan de resultaten nu openbaar gemaakt zijn. Uit de enquête, die door bijna drieduizend studenten, medewerkers en bewoners is ingevuld, komt daarnaast naar voren dat studenten en mannen zich veiliger voelen dan medewerkers en vrouwen.

Ook in 2013, toen het vorige veiligheidsonderzoek werd gedaan, voelde op elke honderd campusgebruikers zich er één niet veilig. Het brandweer- en beveiligingspersoneel scoorde toen een 7,48. Die waardering is nu geklommen naar een 7,81. De respondenten zijn iets tevredener over hoe snel er wordt ingegrepen en ook de afhandeling lijkt beter op orde. Desondanks zouden veel mensen graag nog meer terugkoppeling krijgen over hun melding.

Veelgenoemde verbeterpunten zijn de verkeersveiligheid, situaties rond verbouwingen, verlichting op meer afgelegen delen van het terrein en de (zichtbare) aanwezigheid van beveiligingspersoneel. Verlichting heeft de meeste impact op het veiligheidsgevoel: 74 procent geeft aan dat dit een (zeer) grote invloed heeft.

Peter Bloemers, hoofd van de afdeling Safety & Security, is tevreden over de uitkomsten van het onderzoek. “Mensen voelen zich veilig op de campus en dat is natuurlijk mooi. Het nadeel is wel dat je ziet dat studenten daardoor onvoorzichtig zijn en dat leidt helaas nog altijd tot enkele tientallen gestolen laptops per jaar.”

Cultureel bepaald

Opvallend is onder meer dat sommige respondenten zich veilig voelen doordat beveiligers zichtbaar zijn op de campus, terwijl anderen hiervan juist onrustig worden. “Dat lijkt vooral cultureel bepaald”, denkt Bloemers. “In Nederland zijn we geneigd te denken: ‘goed geregeld’ - terwijl mensen uit met name Azië zich gaan afvragen waarom die beveiliging nodig is.”

Sommige respondenten geven daarnaast aan onrustig te worden van mensen van wie zij vermoeden dat ze niets op de campus te zoeken hebben. Dat is een lastig probleem, zegt Bloemers. “Met de komst van studentenwoningen op de campus, is er een heel andere dynamiek ontstaan - vooral ’s nachts. Er zijn mensen van buiten die ‘s avonds op bezoek komen en de bewoners komen regelmatig laat thuis. Als er vroeger iemand om half drie bij de slagbomen stond, was dat een reden om hem te volgen. Maar nu komt hij gewoon thuis van een avondje uit.”

Ongewenst bezoek herkennen

In de trainingen voor de beveiligers zal daarom meer aandacht worden besteed aan het beoordelen van verdacht gedrag, benadruk Bloemers. “De uitdaging is om in de stroom studenten die over het Limbopad aankomt, de ongewenste bezoekers te herkennen. Vaker iemand aanschieten om te vragen of diegene hulp nodig heeft, is een goede manier. Uit de reactie kun je snel zien of iemand gewoon de weg kwijt is, of geen goede reden heeft om hier te zijn.”

Uit de enquête blijkt dat gebruikers van het Laplacegebouw, Vertigo en Traverse zich het minst veilig voelen: het deel van de mensen dat zich daar meestal veilig voelt, in plaats van altijd, is daar het grootst (een derde voor Vertigo en Laplace, en veertig procent voor Traverse).

Daarbij moet worden aangemerkt dat de samenstelling van de gebruikers de uitkomsten zal beïnvloeden: vrouwen en medewerkers voelen zich namelijk minder veilig dan mannen en studenten, zo blijkt uit de enquête. Van de mannelijke studenten voelt 85 procent zich altijd veilig, voor studentes is dat 72 procent. Voor vrouwelijke medewerkers is dat percentage slechts 52 procent.

Van de mannelijke medewerkers voelt 76 procent zich altijd veilig. De rest voelt zich dus meestal veilig - op twintig personen na, die aangeven zich zelden of nooit veilig te voelen.