Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Op de Schouwenlaan

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: 'Op de Schouwenlaan', Schouwenlaan 20.

Aantal bewoners:  twee vrouwen, twee mannen, allen Demos-lid, geen Demos-huis.
Meest trots op: de stand van de banken.
Schamen zich voor: foute muzieksmaak die geregeld de kop opsteekt. (Gerard Joling voor Nirvana (ja, zo heet ze!), Disney-soundtracks voor Jean en keiharde dubstep-herrie voor Jelle)
Studentenhuis sinds: drie studenten uit Oosterhout dit huurden, ruim drie jaar geleden.
Huurprijs: gemiddeld 300 euro, exclusief gas, water en licht.
Bijzonderste bewoner: het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen.

Foto's | Bart van Overbeeke

Hier gaan de gordijnen niet vaak open. Voordelen: minder inkijk, meer isolatie en een veiliger gevoel als je op de bank ligt. Bovendien geeft het binnen sfeer, volgens Jean Ormiston, eerstejaars BMT. Maar buiten?

Sinds tweedejaars ID-student Jelle Hamoen andere huisgenoten heeft dan de eerste drie mannelijke studentenbewoners, en daar dus twee vrouwen bijzitten, zijn er meer theesoorten, kruiden en kamerplanten aanwezig. En de koelkast is ook niet neer zo leeggeplunderd als toen.

Behalve thee (en bier) drinken ze hier ook graag ranja. Er gaan twee bussen in de week doorheen.

De achtertuin moet je eigenlijk in de zomer zien. Dan ziet ie er een stuk gezelliger uit, zeggen ze.

Zie ze trots zitten. De achterste banken staan op lege kratten. Die kleine grijze achteraan is het geschiktst voor stelletjes. Alles binnen handbereik: kast vol chips, koelkast met bier, beamertje op de muur als het moet. Boven zie je Koen Degeling (eerstejaars Software Science) en op de rode bank Jean en Jelle. Nirvana van Hees (eerstejaars ID) is er meestal ook bij.