Optreden rapper Braz. Foto | Bart van Overbeeke

Bruisend Stukafest zorgt voor vermaak in ontspannen sfeer

Voor de zevende keer vond gisteravond het Stukafest, ook wel het Studenten Kamer Festival, plaats in Eindhoven. 35 optredens door twaalf artiesten konden worden bijgewoond in knusse setting op verschillende studentenkamers. Van artistiek toneel tot keiharde rock, iedereen kon zijn hart ophalen. Cursor ging langs om de sfeer te proeven.

Het was een bijzondere woensdagavond in de binnenstad van Eindhoven. Waar normaal gesproken dit een relatief rustige dag is qua studentenactiviteiten, was er voldoende reuring deze avond. Vooral de studenten zelf wisten Stukafest goed te vinden en ook de OV-fietsen waren niet aan te slepen.

We begonnen de avond met een preview van een theatervoorstelling van het Noord Nederlands Toneel. Zij speelden een inleiding voor de voorstelling Carrousel die binnenkort in het Parktheater te zien is. Het uiterst vermakelijke en cabareteske Toe Dan(s) maakte het toegestroomde publiek in de volle keuken op de Kerkstraat alvast los voor de rest van de avond. Met een speelse inhaaksketch over traditionele Amerikaanse danswedstrijden kreeg het gezelschap al gauw de lachers op zijn hand.

Voor de tweede ronde van de avond reisden we door naar een locatie iets buiten het centrum. Op de Tongelresestraat speelde singer-songwriter Smutfish. Na iedere ronde is er een half uur pauze om van de ene naar de andere locatie te gaan. Dit gaat gemakkelijk per fiets, maar eerstejaars Bouwkundestudent Bartho van den Broeke kon het ook met een skateboard af. Na eerst een “snelle en nauwelijks volgbare” presentatie van Michiel Lieuwma te hebben bijgewoond over de huidige wereldproblematiek, had hij al een goede indruk van Stukafest. “Dit is de eerste keer dat ik bij Stukafest ben en wat me gelijk opvalt, is de chille sfeer”, vertelt Bartho, die twee vrienden uit Nijmegen had meegenomen.

"Dit is wat ik bedoel met die sfeer"

In een woonkamer waar een intieme sfeer hing speelde Smutfish eigenzinnig en met enige zelfspot eigen werk, vertaald door bekende Nederlandse namen als Freek de Jonge, Bart Chabot en Frédérique Spigt. Zijn nummers werden ondersteund door illustraties. De kleinkunstachtige liedjes maakten indruk op de muisstille studenten die letterlijk aan de voeten van de muzikant waren gaan zitten. “Dit is dus wat ik bedoel met die sfeer”, zegt Bartho met een glimlach over de opstelling.

Terwijl we weer onze fiets pakten en richting onze laatste bestemming fietsen, ging Bartho een andere richting uit: “Nu gaan we richting de The Super Soakers. Ik heb van een huisgenoot vernomen dat die de boel wel gaan slopen”, lacht de Bouwkundestudent.

"De hele gang stond te springen"

Waar de tent écht werd afgebroken, was de bestemming die wij aandeden. In huize Lucky Luik, aan de Luikenstraat, trad namelijk de Brabantse rapper Braz op. Aangekomen op de locatie spraken we met de vrouw des huizes en Psychology and Technology-studente Christel van den Nieuwenhuizen, die aangaf dat de boel flink al los was gegaan: “De hele gang stond te springen”. Voor Lucky Luik is het de eerste keer dat Stukafest langskomt, maar zeker niet de laatste, als het aan Christel ligt. “Dit gaan we volgend jaar zeker weer doen, misschien dat we dan toch een kamer erbij nemen.” Volgens Christel was het niet veel werk om plaats te bieden aan een optreden. “Nee dat valt best wel mee, al moeten we nog opruimen natuurlijk. We hebben acht kratten bier in huis gehaald, maar dat is het dan ook wel.”

Dan het optreden van Braz zelf. De rapper had er zin in en bovendien waren er ook fans meegereisd om dit unieke optreden mee te maken. Na een geinige imitatie van Gers Pardoel kwam de echte Braz tevoorschijn uit de badkamer en gaat de goedgevulde hal los op de meeslepende beats. Ook Braz vermaakte zich en liet dit duidelijk merken. Niet vaak zul je zo’n klein kereltje zoveel energie zien overbrengen. De rapper besloot zijn optreden met de gedenkwaardige woorden: “Dit is het vetste studentenhuis waar ik ooit ben geweest!”.

Stukafest werd afgesloten met een eindfeest in de Effenaar, waar het ongetwijfeld, gezien de volle studentenkamers, nog lang gezellig zal zijn geweest. De unieke sfeer en optredens maken het minifestival tot een absolute must voor iedere Eindhovense student en het feit dat je slechts drie optredens van de twaalf kunt bijwonen, maakt je eigenlijk alleen maar nieuwsgieriger naar wat anderen hebben meegemaakt.