“Binnenkort innovatieve studentenwoningen op de campus”

'Innovatieve studentenwoningen op campus in 2018'

Als het aan de studenten van het honors-programma Living Lab Home ligt, komen er binnen afzienbare tijd duurzame en betaalbare laagbouw-woningen voor studenten naast de flat Aurora. De acht TU/e'ers werken vanuit bestaande technologieën en bouwen op een nieuwe manier. Ze beginnen met één huisje, maar willen snel kunnen opschalen naar een ‘student village’. Dit past ook binnen het TU/e Masterplan 2020.

“Wij gaan binnenkort, in het voorjaar van 2018, duurzame en betaalbare studentenwoningen bouwen naast Aurora”, zegt Antoine Post (tweedejaars Technische Natuurkunde) zelfverzekerd, “mits we de sponsoren en vergunningen rond krijgen”. Post is projectmanager van Living Lab Home dat vanuit een energieperspectief eco-vriendelijke huisjes wil ontwerpen én laten bouwen op een moderne manier.

Drie bestaande technologieën vormen de basis. Post: “We gaan zonnepanelen integreren in het gebouw en ze actief koelen met water. Daarvan krijgen we warm water en stroom. Voor verwarming maken we gebruik van thermische seizoensopslag. Dat is te vergelijken met de warmte-koude-opslaginstallatie van de TU/e, maar dan kleinschaliger én op ieder terrein te gebruiken. Het huis krijgt een intern gelijkstroomnet. Nu krijgen woningen van hun energieleverancier wisselstroom en die wordt door adapters omgevormd tot bruikbare gelijkstroom. Dat is inefficiënt. De output van zonnecellen is gelijkstroom en zo voorkomen we verlies.”

Living Lab Home heeft nog een wens: een intelligent open source control system. “Van dit platform is het belangrijk dat het een open standaard is, zodat iedereen daarop kan aansluiten. Wij willen systemen zoals TOON (een slimme thermostaat van Eneco, red.) verbinden met een open-source-platform, zodat alles in het huis kan communiceren met, bijvoorbeeld, andere slimme huizen of auto’s”, zegt Post.

Bouwproces

De huidige bouwwereld is niet dol op innovaties, stelt Post. “Het gaat te traag, onder te hoge kosten en met te veel materiaal. Wij omarmen Slimbouwen van emeritus hoogleraar Jos Lichtenberg. Kernwoorden zijn: flexibiliteit, reductie van materialen en hun volume, efficiëntie en duurzaamheid. We gebruiken dus geen beton.” Geen betonnen muren, wel prefab muren met extra dunne vacuüm isolatiepanelen erin verwerkt. Ze kunnen ter plekke in elkaar worden geschroefd.

Dat de projectmanager durft te verwachten dat de huisjes in april 2018 gebouwd zijn, komt mede voort uit de vijftigduizend euro subsidie die Living Lab Home vorige maand van Metropoolregio Eindhoven kreeg. Gesprekken met Jos Lichtenberg geven volgens Post daarnaast het nodige zelfvertrouwen, en van medewerkers van Dienst Huisvesting en onderzoeksgroep Bauhütte (van Bouwkundehoogleraar Christian Rapp) hoorden de studenten dat hun idee past in het ‘Masterplan TU/e Sciencepark 2020’.

In dat masterplan, bedacht in mei 2012, staat dat er een student village komt tussen de woontorens Aurora en Luna. Het bestaat uit maximaal 316 eenheden in twee bouwlagen. “Dus er is al een geschikte plek op de campus. We zoeken nu nog een uitbater. Dat zal de TU/e waarschijnlijk niet zijn.” En behalve een partij vinden waaraan ze de verantwoording kunnen overdragen, moet het team ook nog praten over vergunningen met Veronique Marks, directeur van Dienst Huisvesting.

Ook VirTUe, eveneens een team van honors-studenten, richt zich op duurzaam bouwen. Maar terwijl VirTUe sterk gericht is op bouwen in de toekomst, en een eerste prototype ontwerpt voor de Solar Decathlon in Dubai, richt Living Home Lab zich op wat volgend jaar al op de markt gebracht kan worden.