Christian Sivertsen in zijn kamer in Luna. Foto | Bart van Overbeeke

Living on Campus | “Denemarken verschilt niet zoveel van Nederland”

Op de 11de verdieping van Luna woont Christian Sivertsen (25), masterstudent Industrial Design. Zijn ‘roots’ liggen in Denemarken, waar hij zijn bachelor Digital Media and Design aan de IT University Copenhagen heeft behaald. Zijn interesse ligt op het gebied van ‘interaction design’.

Na zijn bachelor startte hij in Denemarken aan de masteropleiding Digital Media and Communication. Hij vond echter dat deze opleiding teveel overeenkomsten had met zijn bacheloropleiding en besloot na één jaar te stoppen. Zijn professoren in Denemarken adviseerden hem om aan de TU/e te gaan studeren.

Eind augustus kon hij in zijn kamer in Luna terecht. Aangezien hij begin augustus al in Nederland aankwam, heeft hij eerst drie weken in een gedeeld appartement op de Bomansplaats gewoond.
Het was heel gemakkelijk voor hem om te wennen aan het leven in Eindhoven. “Het voelde alsof ik thuis was.” Denemarken verschilt niet zoveel van Nederland, volgens Christian. De mentaliteit van de Nederlanders kun je vergelijken met de Deense mentaliteit, beaamt hij. Ook hoe het eraan toe gaat in beide landen verschilt niet veel van elkaar.

In Denemarken vieren ze 'Fastelavn', dit wordt in dezelfde periode gevierd als carnaval in Nederland. Het is een traditie van vroeger. Tegenwoordig is het een activiteit voor kinderen, zegt hij. “Kinderen verkleden zich als Superman, prinses of cowboy en slaan vaten gevuld met snoep kapot. Vroeger stopten ze een zwarte kat in het vat en sloegen ze erop om kwade geesten te verjagen.”

In zijn vrije tijd gaat hij drie keer per week naar het Studentensportcentrum om te breakdancen of capoeira te beoefenen. Hij heeft het erg naar zijn zin in Luna, het gebouw heeft alles wat hij nodig heeft. “Het grootste voordeel van mijn kamer is de prachtige zonsondergang.” Hij zou het geweldig vinden als er een kleine bar op de campus is waar je zowel internationale als Nederlandse studenten van andere studies kunt ontmoeten.