Photonics-expert Jaime Gómez Rivas krijgt Vici-beurs

Jaime Gómez Rivas, hoogleraar bij de faculteit Technische Natuurkunde en groepsleider bij het Eindhovense energie-instituut DIFFER, krijgt dit jaar een van de 34 felbegeerde Vici-beurzen van NWO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

De Vici-beurs van anderhalf miljoen euro is bedoeld voor vooraanstaande wetenschappers. De ontvangers kunnen dankzij deze financiering de komende vijf jaar een eigen vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opbouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke beurzen van Nederland.

Jaime Gómez Rivas krijgt de beurs dankzij zijn voorlopersrol in het vakgebied van fotonica, het samenspel van licht en elektrische ladingen in materialen. Hieronder een samenvatting van zijn Vici-onderzoeksproject.

De onderzoekers zullen een hybride toestand van licht en materie creëren die het transport van excitonen (gebonden toestanden van elektronen en elektrongaten) in materialen zal verbeteren. Het verbeteren van het ladingstransport in materialen is van groot belang voor opto-elektronicatoepassingen, zoals in zonnecellen, LED's, lasers en fotodetectoren.

Maar liefst 235 onderzoekers deden een gooi naar de subsidies van onderzoeksfinancier NWO. Slechts één op de zeven kwam door de selectie heen: 14,5 procent. Net als vorig jaar maakten vrouwen iets meer kans dan mannen: 16 procent van hen viel in de prijzen, tegen 14 procent van de mannen. Wel vroegen ruim twee keer zoveel mannen als vrouwen een beurs aan.

De selectie verliep in een aantal rondes. Van de 235 aanvragers mochten er 138 hun voorstel nader uitwerken. Zestig daarvan zijn uitgenodigd voor een gesprek met de beoordelingscommissie. Toen zijn er dus nog 26 afgevallen.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een budget van zo’n 650 miljoen euro en financiert daarmee bijna zesduizend onderzoeksprojecten aan universiteiten en kennisinstellingen. De Vici-beurzen maken deel uit van de Vernieuwingsimpuls, een reeks beurzen voor wetenschappers op verschillende momenten van hun carrière. De Vici-beurzen komen na de Veni- en Vidi-beurzen.

Bron: persteam TU/e en Hoger Onderwijs Persbureau