IJsproject in Harbin geslaagd

Universitair docent Arno Pronk en een team van studenten waren betrokken bij de bouw van een bescheiden iglo en twee ijstorens in de week voor Kerst op de architectuurcampus van de Universiteit van Harbin in China. Het team bestond uit een student van zijn eigen faculteit, drie studenten van de KU Leuven en dertig Chinese studenten. In 2018 wil men in de Noord-Chinese metropool van tien miljoen inwoners een ijstoren neerzetten met een streefhoogte van dertig meter, maar eerst gaat Pronk zijn promotie afronden.

Dat afronden van zijn promotie is de voorwaarde die het bestuur van de faculteit Bouwkunde aan hem stelt om door te mogen gaan met het omvangrijkere ijsproject in 2018. Volgens Pronk heeft de kleine leescommissie de tekst van zijn proefschrift, dat gaat over flexibele maltechnieken, al goedgekeurd. Naar verwachting zal die eis van het faculteitsbestuur dan geen obstakel meer zijn. Ook de Chinezen hebben al duidelijk de intentie uitgesproken om over een jaar mee te willen werken aan de bouw van de Flamenco Ice Tower. “We streven naar een hoogte van dertig meter”, zegt Pronk, “maar met enkele meters minder ben ik ook tevreden.”

Bij het meest recente ijsproject was het de bedoeling om een bouwwerk met een diameter van zo’n zes meter, van binnen te verwarmen. Pronk: “Helaas was de geschikte apparatuur daarvoor uiteindelijk niet beschikbaar, dus dat hebben we niet kunnen doen.”

Volgens Pronk moesten bij aankomst in Harbin nog wat dingen worden aangepast die de Chinese studenten niet helemaal goed hadden uitgevoerd. “Communicatie is toch nog altijd een probleem. Het Engels van veel studenten is niet geweldig en Chinezen doen bepaalde zaken toch graag op hun eigen manier”, vertelt hij lachend. Het team van de TU/e en KU Leuven had zelf een mal voor een toren meegenomen als handbagage in het vliegtuig. De Chinezen hadden zelf hun mallen gemaakt voor de iglo en de andere toren.

Kinderziektes

Het kostte zo’n tien dagen om de ijsmodellen te bouwen, aldus Pronk. “Je loopt in het begin tegen kinderziektes aan, zoals verkeerde aansluitingen voor elektriciteit en problemen met de aanvoer van water. De pompen die er stonden, hadden te weinig vermogen. Maar toen alles was opgelost, verliep de samenwerking goed. De Chinese studenten zijn afkomstig van de opleidingen Civiele Techniek en Architectuur en telkens kwamen die in groepjes opdagen om te werken.”

De grote ijstoren in 2018 moet verrijzen bij een enorme ijshal, die volgens Pronk voor de zomervakantie wordt opgeleverd. Pronk: “Alles draait in Harbin om ijs. Die ijshal is echt waanzinnig groot en wordt een soort Arena met allerlei commercie er omheen. Onze Flamenco Ice Tower maakt straks deel uit van een alternatief festival, dat losstaat van het grote jaarlijkse International Ice and Snow Sculpture Festival. Tot op heden zijn we de enige buitenlandse bijdrage daaraan.”