Jeffrey Schijns in zijn kamer in Aurora. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Ik kan de lichtjes van Tilburg zien vanuit mijn kamer”

Veel Aurora-bewoners kennen Jeffrey Schijns (23), masterstudent Construction, Management & Engineering, vanuit zijn rol als studentbeheerder in het campuscomplex. Onopgemerkt door de stad lopen is haast onmogelijk, hij loopt altijd wel een Aurora-bewoner tegen het lijf. Hij doet hard zijn best om ook hen allemaal bij naam te kennen.

De onderlinge betrokkenheid wordt groter, constateert Schijns. “Het contact verloopt steeds beter, onder meer via onze Facebook-groep. We zijn bezig met de inrichting van een gemeenschappelijke ruimte, hebben met een grote groep GLOW gelopen en hadden een leuk Halloweenfeest.”

Hij is, samen met Maria Scholten, de vraagbaak voor bewoners. Hun taken lopen behoorlijk uiteen, vertelt Schijns. “Het was eerst nog niet helemaal duidelijk waar de bewoners hun afval kunnen deponeren, dus daar kwamen veel vragen over. Ik help wel eens bij de aanvraag van huurtoeslag, bemiddel tussen bewoners en onlangs heb ik als tolk opgetreden toen iemand met een kapotte laptop zat. En bijzonder was ook het verzoek om iemands auto te duwen, daar heeft mijn zwemploeg nog spontaan bij meegeholpen.”

De masterstudent tikte afgelopen weekend als eerste aan bij de Limburgse kampioenschappen op de 50 meter en op de 100 meter schoolslag. De nabijheid van het Studentensportcentrum, waar hij geregeld traint, was een van de belangrijkste motivaties om zijn kamer aan de Guido Gezellestraat in september in te wisselen voor de kamer op de dertiende verdieping van Aurora.

Een grote poster op de deur die herinnert aan de Limburgse mijnen (“daar heeft mijn opa nog gewerkt”) is een van de bijzondere elementen. Maar de grootste plus aan zijn kamer vindt hij nog altijd het magnifieke uitzicht. Hij bezweert dat je ’s avonds de lichtjes van Tilburg kunt zien. “Dat heb ik met vrienden met een gps-systeem gecheckt op mijn housewarmingparty.” Bij het aangeven van zijn voorkeur is de kamerkeus overigens kien uitgedokterd. “Met behulp van een kaart heb ik gekeken waar in het complex ik het beste uitzicht zou hebben. Deze kamer kwam daar als beste uit.”