Meer dan gamen alleen tijdens grootste LAN-toernooi TU/e

Het Studentensportcentrum vormde afgelopen weekend het decor voor het LAN-toernooi van studievereniging Thor - volgens de organisatoren het grootste van de TU/e. Cursor nam een kijkje in de sporthal vol zwetende gamers, die elkaar een weekend lang bestreden.

Voor het derde jaar op rij vond het massale LAN-toernooi plaats. Waar het aantal deelnemers voorgaande jaren op vijftig en honderd bleef steken, wist organisator Thor (Electrical Engineering) dit jaar honderdtwintig deelnemers te strikken voor TesLAN.

Van League of Legends tot Call of Duty, van Minecraft tot Rocket League - iedereen kan tijdens het LAN-toernooi zijn of haar hart ophalen. Electrical Engineering is onder de deelnemers veruit het best vertegenwoordigd, maar iedereen is welkom. Ook e-sports-studentenvereniging Zephyr is aanwezig met enkele teams.

Wie vrijdagavond op de campus was, zal zich hebben verbaasd over het grote aantal studenten dat zich met slaapspullen en computers richting het Studentensportcentrum begaf. Natuurlijk kun je gamen met je laptop, maar de meeste deelnemers hebben grote kanonnen van zolder gehaald om zich een weekend lang op te sluiten in een sportzaal - waar overigens ook geslapen kon worden. De gemiddelde uitrusting: een koelkast van een desktop, flinke beeldschermen, een gamemuis en -toetsenbord en natuurlijk een koptelefoon.

Terwijl iedereen zijn spullen klaar zet, blijkt dat er nog wat kleine probleempjes zijn met het internet. Marcella Günther, een van de weinige vrouwelijke deelnemers (letterlijk op één hand te tellen), doodt de tijd met het voltooien van een digitale puzzel.

De masterstudente Electrical Engineering is een terugkerend deelnemer, maar niet met veel succes. “Dit is al de derde keer dat ik erbij ben, maar eigenlijk pas de eerste keer dat ik ook iets kan doen”, zo vertelt ze. “Vorig jaar kreeg ik bij ieder spel een blue screen (voor de leek: de computer loopt vast en je kunt niets meer, red.), maar kon ik me eigenlijk verder wel vermaken met de andere deelnemers en activiteiten. Ik denk dan ook niet dat ik dit jaar om de prijzen mee zal doen, maar mijn computer zou het nu wel moeten uithouden”, aldus Marcella.

TesLAN-organisator Kars van Kessel blikt terug op een geslaagd toernooi, ondanks de nodige opstartproblemen. “Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen met het internet. Een aantal mensen had een 10 Gigabit-internetkaart gekocht en deze hebben zij ook goed kunnen testen dit weekend.”

De competities zelf waren ook zeer de moeite waard, vindt Kars. Maar wie denkt dat er honderdtwintig mensen een weekend lang alleen maar hebben zitten gamen, heeft het mis. “De toernooien waren spannend, ook het beerpong-toernooi was een groot succes. Er hebben ook nog mensen even gesport of gezwommen, omdat we toch al in het sportcentrum zaten.”