Hoogleraar Jakob de Vlieg.

W&I moet op zoek naar nieuwe decaan

Hoogleraar Jakob de Vlieg is teruggetreden als decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica. Deze ochtend werden de faculteitsmedewerkers op de hoogte gesteld. De Vlieg is sinds 1 september 2015 actief als decaan en was daarvoor werkzaam in het bedrijfsleven. Waarnemend decaan Barry Koren noemt de CvB-beslissing er één “die de hele faculteit verdrietig stemt”. Onvoldoende draagvlak voor de decaan onder het hooglerarencorps van W&I noemt hij als reden van de beslissing.

Waarnemend decaan Barry Koren vertelt dat bij de bekendmaking over het terugtreden van De Vlieg er deze ochtend een stilte viel. “Iedereen beschouwt dit als een ernstige en treurige mededeling”, aldus Koren. Volgens hem ligt het gebrek aan draagvlak voor de decaan onder het hooglerarencorps ten grondslag aan de beslissing. Koren: “Die breuk was niet meer te repareren en dat was ook de conclusie die het College van Bestuur uiteindelijk moest trekken. Daarbij gaat het zeker niet om de persoon Jakob de Vlieg, maar echt om diens invulling van de rol van decaan.”

“Draagvlak binnen de hele faculteit is absoluut noodzakelijk om slagvaardig te handelen”, zo laat ook rector Frank Baaijens weten in een perscommuniqué. De opvolger van De Vlieg moet volgens het CvB gevonden worden binnen de eigen wetenschappelijke staf van de faculteit. Koren: “Dat moet zo spoedig mogelijk en natuurlijk zo goed mogelijk gebeuren.”

Volgens hem staat de faculteit er op dit moment prima voor. “We zijn kerngezond, de afgelopen jaren zijn de studentenaantallen stevig gegroeid en zijn we bezig met de invulling van de nieuwe strategie voor de faculteit en de opbouw van de nieuwe opleidingen Data Science in Eindhoven en bij het Graduate Program in ’s-Hertogenbosch.”

In het collegejaar 2018-2019 zal voor de opleiding Technische Informatica hoogstwaarschijnlijk een numerus fixus worden ingevoerd. Koren noemt die noodzakelijk gezien de beschikbare staf en ruimte, “maar de invoering is iets dat zeker veel energie zal vragen van de betrokken medewerkers”.

Aan De Vlieg is gevraagd om als kwartiermaker aan de slag te gaan met het verder uitbouwen van de samenwerking met Wageningen University. Wageningen is vorig jaar toegetreden tot het federatieve verband dat er al bestond tussen Delft, Twente en Eindhoven.

Volgens het CvB maken de brede ervaring van De Vlieg in dit veld en diens netwerken en achtergrond, zoals zijn leerstoel Applied Data Science, hem bij uitstek geschikt voor deze taak. Hij moet de gezamenlijke onderzoeksprogramma’s van Eindhoven en Wageningen gaan uitdiepen op de terreinen van data science, robotica en sensoriek.