Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Huize Schrael

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Onze verslaggever en fotograaf kijken voor elke Cursor binnen bij een studentenhuis. Deze keer: Huize Schrael, Boutenslaan 14.

Aantal bewoners: 8. Vooral Werktuigbouwkunde- en Bouwkundestudenten, 4 mannen, 4 vrouwen.
Meest trots op: de locatie.
Schamen zich voor: lekkage achter de oven. Maar ach, dat is niet hun schuld, toch?
Studentenhuis sinds: 1969. Het is een van de gangen in studentenflat ‘De Looyackers’. In totaal 10 x 8 studenten nu. Voor de renovatie zaten er 12 mannen op één gang.
Huurprijs: 300-350 euro.
Bijzonderste bewoner: is nog niet te noemen.

Foto's | Bart van Overbeeke

“Als je hier woont, en je hebt een huisavond meegemaakt, én een ‘adje bamboo’* gedaan, dan mag je je naam op de lampenkap schrijven”, zegt Katja Heidweiller (B). Wanneer je je slipje of je string erin mag hangen? Daar zijn geen regels voor. Maar ze hangen er wel.

*adje bamboo. Pils (één of twee flesjes) drinken uit een langgerekte ovale schaal van bamboo.

In 2016 won Huize Schrael niet de eerste plaats (maar wel 50 euro, te besteden in O’Sheas Irish Pub). Veel lol hadden ze desalniettemin met deze plaat van de winnaars. “Die vonden we heel laat op de avond ergens in het Klokgebouw. Toen we al alle overgebleven drankmunten van de tafels hadden gepakt en gebruikt…Door hem mee te zeulen naar het Stratumseind kregen we daar overal gratis shotjes”, zegt Lisanne Kok (pas afgestudeerd bij BMT).

Deze recepten hangen er niet voor de sier. In Huize Schrael wordt goed gekookt. Katja houdt het meest van bakken, en dan bedoelt ze koek en taart. Chocoladetaart is haar favoriet.

Een balkonscène. V.l.n.r. Rokus Ottervanger (die er deze maand voor het laatst woont. Net afgestudeerd bij W), Lisanne, Katja, Madelon Kootwijk (nieuwste bewoner, B). Het balkon hoort bij de kamer van Katja.

‘Kamer gelegen aan een mooi park’ staat op de site van Vestide (er is een kamer te huur). En je kunt fantastisch barbecueën in dit Stadswandelpark. En steek je de rondweg/Boutenslaan onderdoor, dan loop je zo naar waterplas De Vleut, waar je kunt zwemmen in vies water of in één van Rokus’ bootjes kunt drijven.

Hier komt cursieve tekst