SensUs 2016. Archiefbeeld | Bart van Overbeeke

Biosensor voor hartfalen in de maak

Maak een biosensor die tijdig overbelasting van een hart aantoont. Dat is de opdracht in de internationale competitie SensUs die vanuit de Honors Academy wordt georganiseerd. Een groep bachelorstudenten van Software Science ontwierp voor de organisatie een online platform waarmee tijdens het tweedaags evenement in september de hele wereld kan meekijken naar de verrichtingen van de tien deelnemende teams in het Auditorium.

Als een menselijk hart overbelast wordt, stijgt het peil van een bepaald eiwit (NT-proBNP) in het bloed. Als deze biomarker met een biosensor wordt aangetoond, dan kan een patiënt tijdig hulp krijgen. Willem Brekelmans, lid van de SensUs Organisatie in de Honors Academy, weet dat er veel vraag is naar een dergelijke biosensor en dat gebruik ervan veel kan betekenen voor hartpatiënten. “Daarom hebben we dit jaar de competitie op hartfalen ingezet.”

Tien studententeams, uit onder meer Egypte, België, Schotland en de Verenigde Staten, doen mee. Vanuit Nederland is het TU/e-team T.E.S.T. van de partij. Zij won al in de TU/e Contest de publieksprijs van duizend euro. Op 8 en 9 september zullen vanuit alle landen de teams naar Eindhoven komen om elkaar en het publiek te overtuigen van hun werkende prototypen.

Een jury geeft prijzen in technische en creatieve categorieën en zal tevens een award toekennen aan de biosensor die zij meest veelbelovend acht voor commerciële toepassingen. Brekelmans: “De jury is heel divers. Er zijn mensen uit het bedrijfsleven, van universiteiten, en uit de gezondheidszorg.”

SensUs Digital

Het publiek hoeft in september niet per se naar het Auditorium te komen. De groep Valedictorian, bestaande uit negen Software Science-studenten, maakte voor hun bachelor eindproject een online platform, genaamd SensUs Digital. Daarop is een livestream te zien, wordt data continu geüpdatet, mag publiek meedelen op social media en worden vragen live beantwoord. Ook kan hier gestemd worden voor de publieksprijs.

Bachelorstudent Herman Galioulline noemt SensUs Digital een succes. “De samenwerking tussen een Software Engineering Project en een Honorstrack is uniek. Wij hebben het verzoek van SensUs aangenomen en een goed product gemaakt.” Ook Brekelmans is trots op het resultaat en voegt toe dat het project leerzaam was voor beide kanten. “Je komt erachter dat goed formuleren essentieel is en dat je gauw wat over het hoofd ziet wat jijzelf als verondersteld zag.”

Het platform is echter nog niet gereed voor de wedstrijd in september. SensUs Digital moet in de komende maanden nog getest en op punten aangepast worden. Want tijdens de wedstrijd moet online alles feilloos werken. SensUs kan nog studenten gebruiken die verstand hebben van webdesign en -technologie, en interesse hebben om het platform te implementeren.

Brekelmans ziet mogelijkheden voor het ontwikkelen van een soortgelijk platform voor andere competities. ‘Denk aan teams waar live gegevens, data en interactie door middel van bijvoorbeeld Q&A om het publiek meer te betrekken. Bijvoorbeeld Robocup: de wedstrijd en statistieken over het spel en de robots. Ook de World Solar Challenge: denk aan beelden vanaf de auto samen met gegevens over energieverbruik en dergelijke. Momenteel oriënteren we ons op verschillende richtingen waar een online ervaring van innovaties meerwaarde kan bieden.”