Lars van Ruremond aan het oberen. Foto | Bart van Overbeeke

Bijzondere bijbanen | Lars obert

Vragen wat de mensen willen drinken, dit inschenken achter de bar en naar de tafel brengen; Lars van Ruremonde (23) ziet het eerder als hobby dan als werk. “Het is een soort ontspanning, ik hoef er nauwelijks bij na te denken.” En dat hij na werktijd mag opeten wat er over is van het Chinese buffet, is helemaal een voordeel voor de Natuurkundestudent.

Lars werkt al zeven jaren bijna iedere zaterdag en zondag rond etenstijd in restaurant De Chinese Muur in Drunen. Tussen zes en negen brengt hij drinken rond en ruimt hij tafels af voor gasten die daar genieten van een zogenoemd ‘lopend buffet’. De eters lopen natuurlijk zelf, en scheppen hun eigen bordjes vol zo vaak ze willen. “Ik ben er binnengehaald door een vriend. Eerder had ik andere bijbaantjes, zoals post bezorgen en reparatie en onderhoud doen bij een computerbedrijf.”

Uit dat tweede baantje is voortgekomen dat Lars nu ook webmaster is bij Technische Natuurkunde, een studentassistentschap voor 4 uur in de week. Maar idealer is zijn werk in Drunen, vijf kilometer van zijn ouderlijk huis. Hij werkt voor meneer en mevrouw Chu, Chinezen van de eerste generatie. Zij spreken een beetje Nederlands, maar diepgaande gesprekken over voedselallergie zitten er niet in.

“In de tijd dat ik er werk, komt het steeds vaker voor dat gasten speciale dieetwensen hebben. Dan vragen ze me of er bijvoorbeeld gluten, ve-tsin of lactose in een gerecht zit. Ik kan dat ook niet aan de koks vragen, dat zijn Chinezen die geen Nederlands of Engels kunnen. En er is ook niemand die kan tolken, want de bediening bestaat uit Brabanders. Ik los het dan zelf zo goed mogelijk op. Met Google en mijn gezonde verstand.” Nog nooit heeft hij allergieën niet serieus genomen. “Het kan echt heel gevaarlijk zijn als iemand iets eet wat niet kan.”

Zelf heeft hij nog nooit een calamiteit meegemaakt; geen brand, flauwgevallen gasten of andere ongelukken. “Met carnaval vloog er wel eens bami door het restaurant, maar ik heb de indruk dat dat tegenwoordig minder voorkomt.” Wat ook minder voorkomt, is dat Lars dienbladen met volle glazen laat vallen. “Dat gebeurde wel in mijn eerste weken, maar je leert snel genoeg met dienbladen omgaan.”

Wat hij ook geleerd heeft is omgaan met klanten die al het een en ander aan alcohol hebben gedronken voor binnenkomst, “niet mee in discussie gaan, beetje meepraten”. Wat hij níet geleerd heeft, is Chinees koken. Met al die kruiden lijkt hem dat toch wat ingewikkeld.

Op dit moment heeft Lars trouwens een twaalf weken durende vakantie van zijn oberbijbaan. Hij loopt in Q4 stage bij de universiteit van Wisconsin bij een fusieplasma gerelateerd project. Maar na die tijd mag hij weer in Drunen aan het werk.