Foto | Satyaki Chaudhuri

Binnenkijken bij ’t Pleintje

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Onze verslaggever en fotograaf kijken voor elke Cursor binnen bij een studentenhuis. Deze keer: ’t Pleintje, Hertog Hendrik van Brabantplein 2.

Aantal bewoners: 8 mannen, verdeeld over 4 verdiepingen.
Meest trots op: de schoonmaakster en de poster van Sylvie Meis (anderhalf bij drie meter, opgehangen in het trapgat met gevaar voor eigen leven).
Schamen zich voor: hun blote basten. Want pas als de fotograaf de scene verlaat, trekken zij op deze zomerse dag hun shirts uit. “Schamen? Echt niet,” zegt Stijn (BMT).
Studentenhuis sinds: ? Maar wel is bekend dat het vroeger een opvanghuis voor ongewenst zwangere vrouwen was.
Huurprijs: 240-275 euro.
Bijzonderste bewoner: Bertje. Dat is Robbert (3 ½ jaars BMT). Hij is bijzonder omdat hij “altijd overal bij is” en midden in de nacht eieren met chilisaus bakt voor iedereen. Ook veilige voor Tom (TBK), die een eigeel-allergie heeft.

Foto's | Satyaki Chaudhuri

Deze achtertuin had een bijzondere buurman. Die kweekte buiten wietplanten. Eén zeer grote omgewaaide hennepplant gooide hij ooit over zijn schutting in hun ‘tuin’. “Alsjeblieft en mondje dicht”, was de boodschap. De jongens hebben de toppen geknipt en deze over vier touwen in de kelder gedroogd. Daarna hadden ze ‘Pleintje-huiswiet’.

Kamer van Tom. Op de map kan hij zien waar zijn huisgenoten zitten of naartoe gaan. TU/e-studenten Mike (IE&IS) en Bram (IE&IS en W&I) zijn in Taiwan, Jesper (W) is in Myanmar, Jordi (W) maakt een rondreis. Zelf gaat hij binnenkort naar Zuid- en Noord-Amerika, Rik (IE&IS) en Niels (IE&IS) gaan naar Taipei. En Bertje? “Ik ga naar de klote, vanavond, met Stijn.”

“We passen goed op elkaar”, zegt Tom. Zo houden ze op maandag geregeld interventie, “want op donderdag tot en met zondag gebeuren de meest domme dingen.” Concrete spannende voorbeelden geeft hij niet. “What happens on ’t Pleintje, stays on ’t Pleintje.” Van links naar rechts: Rik, Jorn, Robbert, Stijn, Tom en Niels.

Zes mannen, één barbecue. In de boodschappentas zaten 48 stuks vlees (plus 12 bevroren hamburgers, maar die zijn als reserve bedoeld), geen groente, maar wel salade: aardappelsalade en rundvleessalade.

’t Pleintje heeft vier verdiepingen, maar geen huiskamer. Geen huiskamer = geen huisfeest, “hoewel het hier vaak wel aanvoelt als een huisfeest”, aldus Niels.