Schermen bij de Fontys Sporthogeschool. Foto | Bart van Overbeeke

Eindhovense sporters tweede op GNSK in eigen huis

Nijmegen is de beste studentensportstad van Nederland. Eindhoven, dat de 59e editie van het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) organiseerde, werd dit weekend tweede. De organisatie blikt terug op een geslaagd evenement, zowel qua sportiviteit als feestgedruis én weer.

Woordvoerster en Fontys-studente Nena Leenen moet op de vroege maandagochtend hoorbaar nog een beetje bekomen van het evenement, waarvoor gaststad Eindhoven vanaf vrijdag dertienhonderd sportieve studenten uit heel Nederland ontving. Toch maakt ze even tijd voor een korte terugblik op het evenement, waarop deelnemers in achttien takken van sport de strijd aangingen.

“Het was echt superleuk, met veel sporten, veel feesten en veel eten en drinken. En het weer heeft natuurlijk ook goed meegeholpen.” De meeste sportwedstrijden en randactiviteiten vonden plaats op het TU/e-terrein en op het tegenovergelegen sportpark De Hondsheuvels. Maar ook op andere locaties in de stad, van sportpark Op Noord tot het Indoor Sportcentrum, werd gesport.

Onder meer het op het GNSK debuterende onderdeel e-sports was volgens Leenen een succes. “Twaalf van de in totaal zestien deelnemende steden hebben hieraan meegedaan; veel anderen zijn even gaan kijken.” In het Studentensportcentrum was één hal, met hulp van de Eindhovense vereniging Zephyr, ingericht als e-sports-strijdtoneel “zoals je ook op tv ziet bij dat soort wedstrijden”.

Nijmegen eindigde dit GNSK bovenaan in het overall-klassement. Eindhoven werd tweede, Groningen won het 'brons'. De uitslagen per sport worden later deze maandag bekendgemaakt: “Twee jongens hebben het hele weekend in een hokje gezeten om alle uitslagen te verzamelen en tellen. Het is echt superveel werk”.

Botbreuken

Naast wat gebruikelijke kleine sportblessures moesten twee deelnemers dit weekend met botbreuken naar het ziekenhuis worden overgebracht. Een mannelijke deelnemer kwam tijdens het wielrennen met zijn fiets ten val en brak zijn hand, vertelt Leenen; bij het volleybal brak een meisje haar enkel.

Tussen het sporten door werd er traditiegetrouw ook volop gefeest. Vrijdagavond was er een besloten openingsfeest, alleen voor de circa dertienhonderd deelnemers aan het GNSK. Zaterdag vond in de ‘markthal’ een open studentenfeest plaats, maar ook dit werd volgens TU/e-teamleider Safety & Security Hay Becks bovenal bezocht door GNSK-sporters.

Ook Becks blikt terug op een relatief rustig evenement, op “een paar kleine dingetjes” na. Zo werd in de nacht van vrijdag op zaterdag een deelnemer aangehouden nadat hij op de campus spiegels van auto's had staan trappen; hij werd door de beveiligingsmedewerkers overgedragen aan de politie en voor de rest van het evenement tot persona non grata verklaard.

Verder werd de slagboom bij Kennispoort vernield (maar deze kan volgens Becks worden hersteld), werden wat verkeersborden op de campus op andere plekken teruggevonden dan waar ze behoorden te staan, en gingen zaterdagnacht twee vrouwelijke deelnemers met elkaar op de vuist. De beveiliging wist de situatie volgens hem vlot te sussen.

Becks benadrukt dergelijke gedragingen niet goed te keuren, “maar het hoort er ook een beetje bij, zeker als het zo warm is en mensen wat bier op hebben”. Aan de GNSK-organisatie heeft het volgens hem hoe dan ook niet gelegen, “zij hebben gruwelijk goed hun best gedaan”.

De zestigste editie van het GNSK vindt in 2018 plaats in Wageningen.