InMotion doet recordpoging tijdens Pinksterraces Zandvoort

Studententeam InMotion zal dit weekend met haar zelfgebouwde IM/e een aanval doen op het huidige ronderecord voor elektrische raceauto’s. Dat staat op 2:04.52 en is in handen van team Forze uit Delft. De recordpoging van het team gebeurt op zondag 4 juni om 12:30 uur tijdens een pauze bij de Pinksterraces op het Circuit Zandvoort.

Het team, bestaande uit ongeveer 50 studenten van de TU/e en Fontys Hogescholen, heeft de racewagen zelf ontworpen en gebouwd en wil het potentieel van elektrische formule raceauto’s aantonen. Innovatie en technologisch vernuft komen allemaal bijeen in de auto, genaamd IM/e. De auto heeft een vermogen van 550 pk en weegt slechts 658 kilogram.

Arthur van der Werf, van InMotion: “Met deze auto wil het team ervaring opdoen en het dient als een testplatform voor innovatieve technieken die we samen met onze partners hebben ontwikkeld. In de wielophanging zijn bijvoorbeeld titanium 3D-geprinte onderdelen opgenomen en de auto beschikt over een compleet nieuw ontwikkeld software-platform.”

Met deze wagen hoopt het Eindhovense team binnen de twee minuten een ronde op het circuit van Zandvoort te rijden. De snelste tijd ooit met een elektrische wagen gereden is 2:04.52, in december 2015 door studententeam Forze VI van TU Delft. InMotion mag de poging doen in een pauze van het programma van de Pinksterraces.

Het uiteindelijke doel is van het studententeam is om een nieuwe auto te bouwen die meedoet aan de meest prestigieuze race ter wereld, de 24-uursrace van Le Mans in Frankrijk. Dat moet gebeuren in 2020 in de Garage 56 klasse. Deze klasse biedt ieder jaar plaats aan één team om met een auto mee te doen zonder regelgeving, met uitzondering van veiligheidsregels. Deze ontwerpvrijheid biedt de studenten de kans om technologie van het hoogste niveau toe te passen en innovatie in de motorsport te brengen.

Bron: Persteam TU/e