Kookworkshop met Frank Wirl. Foto | Bart van Overbeeke

Kookworkshop sluit academisch jaar lekker af

Groentespies op een bedje van couscous met daarbij vis en gehakt van de barbecue. Kortom, lekker eten tijdens de kookworkshop die dit jaar het academisch jaar afsloot. Chefkok Frank Wirl van De Zwarte Doos leerde zijn aspirant-koks op vrijdag 23 juni hoe ze een roosje van tomaat konden snijden en de vis met ringetjes prei en schijfjes citroen moesten inpakken in aluminiumfolie. Cursor kokkerelde mee.

Tachtig deelnemers snijden en bakken mee met de eerste editie van het ‘Community Food Event’, georganiseerd door studievereniging Simon Stevin (Werktuigbouwkunde) en studentenvereniging Cosmos (internationale studenten). De tafels zijn door de organisatie zo ingedeeld dat iedereen de gelegenheid krijgt om nieuwe mensen te ontmoeten.

Lara Hofstra, werkzaam bij Dienst Algemene Zaken, en Cosmos-bestuurslid Niels de Jong brengen de sfeer erin door kok Frank Wirl en rector Frank Baaijens op het podium te interviewen. Baaijens: “Geweldig om samen met studenten en medewerkers te eten en andere culturen te ontmoeten.”

Hofstra vertelt dat aan de kookworkshop ook een wedstrijdelement is toegevoegd. De mooiste en lekkerste resultaten zijn goed voor een driegangenmenu voor tien personen in de Zwarte Doos. De jury neemt het proeven dan ook zeer serieus.

De mooiste opmaak is van het team waarin ook dochter Elle van rector Baaijens zit. Zij zorgde voor de hartvormige versieringen. De cevapcici van ons team doet de kok denken aan de gehaktballen van zijn vader. Of we dat moeten opvatten als een compliment weten we niet. De overall prijs gaat uiteindelijk naar een team van internationale samenstelling.

Tegen de tijd dat de gazpacho wordt opgediend geeft de Aeris Brass Band een show. Met de zon in de rug en de barbecuegeuren in de neus, voelt het als een relaxed feestje dat wellicht een aantrekkelijkere titel verdient dan closing academic year. Voor de meeste medewerkers is het collegejaar nog niet afgesloten en ook voor de studenten staan nog de tentamens op stapel. Maar de titel 'Community Food Event' dekt de lading prima.