Meer studieplekken over hele campus

Er komen zo’n tweehonderd nieuwe studieplekken extra in het Auditorium. Door een herinrichting en nieuw meubilair is er dadelijk voor 630 mensen tegelijk ruimte om te lunchen en te studeren. Op de hele campus worden meer studieplekken gecreëerd. Het idee is om in alle gebouwen vooral de eerste twee verdiepingen door bachelorstudenten te laten gebruiken.

Over de hele campus zou de eerste verdieping van gebouwen ingericht moeten zijn voor bachelorstudenten. Dat is de wens van dean Lex Lemmens, en met de projecten die Dienst Huisvesting momenteel uitvoert om meer studieplekken te maken, kan dat mogelijk worden. Idee is om de gangen en zalen multifunctioneel inzetbaar te maken. De hal in het Auditorium en de omloop op de tweede verdieping worden daartoe opnieuw ingericht.

Met tweehonderd extra stoelen en tafels komt het aantal studieplekken in het Auditorium na de herinrichting op 270 in totaal. Er komt LED-verlichting en een deel van de werkplekken zullen zo te schuiven zijn dat er groepen mensen kunnen werken, maar ook individuele studenten. De opvallende rode vloerbedekking blijft onaangetast. Op alle plekken mag worden gegeten en er komt ook een magnetron in de hal. Op de omloop wordt een extra koffieautomaat geplaatst. De werkzaamheden starten in de zomervakantie en naar verwachting van Dienst Huisvesting is de verbouwing eind september, begin oktober klaar.

Dean van het Bachelor College Lex Lemmens zegt dat uit de Nationale Studenten Enquête naar voren kwam dat veel studenten een tekort aan studeerplekken ervaren. “Er is wel ruimte, maar die wordt nog niet maximaal efficiënt gebruikt. We merken dat bachelors veel in multidisciplinaire groepen werken en vooral op vloer 1 van MetaForum ruimte zoeken. We willen ze meer ruimte geven, ook op nu nog loze ruimte in bijvoorbeeld de gangen van Gemini en Flux.” Masters zijn volgens de dean juist liever bij hun eigen afstudeergroep in de buurt. “Masters vinden vaker plekken op andere vloeren. Maar begrijp me goed, we willen niet met pasjes gaan werken. We hopen dat de sfeer al uitstraalt wie waar terecht kan. Zoals dat nu in MetaForum het geval is.”

De TU/e is bezig met diverse maatregelen om het aantal studieplekken en onderwijsruimtes te vermeerderen. Behalve de tweehonderd extra plekken in Auditorium komen er in Vertigo drie onderwijszalen voor 30-40 studenten bij. Dit moet een deel van de ruimte vervangen die na de zomervakantie in Matrix vervalt vanwege de verbouwing tot Innovation Space. In Matrix zijn na de renovatie zes onderwijsruimtes, drie grote voor 75 studenten en drie kleinere voor 30 personen.

Na de zomervakantie zijn in de Plint in Luna overdag ruimtes beschikbaar om onderwijs te geven. ’s Avonds worden die gebruikt voor culturele activiteiten. Ook in Atlas worden de ruimtes multifunctioneel ingezet. Het moet daar bovendien mogelijk zijn in open ruimtes zowel met kleine groepen bijeen te komen als individueel te werken.

Het ruimtereserveringssysteem Book My Space is ten slotte ook een manier om meer werkplekken in gebruik te krijgen. Daarmee zijn straks, als Atlas in gebruik is, vierhonderd kamers en bijna vijfduizend tafels te boeken.