Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Huize Liqorice

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: Huize Liqorice, Ampèrestraat 103.

Aantal bewoners: twee lichte pikken, één zware bal en drie andere Thêta-mannen.
Meest trots op: “Van Tachos de Huizen Dispuut Race winnen.”
Schamen zich voor: hun fysieke gesteldheid. “De helft van het huis heeft niet het lichaam om een goede wedstrijd te roeien”, zegt Sander die 2.06 m lang is en wél een bronzen medaille won bij de Universiade in Zuid Korea in 2015.
Studentenhuis sinds: 1974, maar op dit adres sinds 2004. De naam van het dispuut is zonder u omdat in 1974 computerbestandsnamen maximaal acht tekens konden hebben.
Huurprijs: van 290 tot 350 euro, inclusief abonnementen op Spotify en Playboy.
Bijzonderste bewoner: Floris Lievens, tevens lid van verdienste, ooit WK’s geroeid en ongeveer 11 jaar ‘bij de droppen’ gewoond.

Foto's | Bart van Overbeeke

Hier wordt droppendrank gebrouwen voor iedere bijzondere gelegenheid. Een kilo zoete zachte drop wordt gekookt tot het vloeibaar is. Welke sterke drank eraan toegevoegd wordt, hangt af van de windrichting. EN HET RECEPT IS GEHEIM! Tobias mag het niet, want hij is eerstejaars wedstrijdroeier, en die drinken geen alcohol (tenzij ze winnen).

Oud-huisgenoot Rick van Zon heeft dit afdak voor de frituur gebouwd. Waarvoor dank! “Het gebeurt best vaak dat we hier ’s nachts wat uurtjes wegfrituren”, zegt Sander die toch wel veel aan het woord is.

Huisfeesten zijn alleen beneden sinds er iemand van de trap lazerde. Nu liggen er alleen de jassen, “waardoor er aan het eind van het feest alsnog twintig man van de trap vallen”, zegt Sander.

Eenrichtingsverkeer met deze telefoon. Liqorice kan gebeld worden. Alleen ingewijden hebben het nummer. Ze bellen om te vragen of er iemand thuis is. En of er nog gefrituurd wordt.

V.l.n.r.: Tobias Quenè (Bouwkunde, eerstejaars), Sander de Graaf (Werktuigbouwkunde, vierdejaars), Friso Buurman (Werktuigbouwkunde, derdejaars), Wouter van de Donk (masterstudent Manufacturing Systems Engineering).

Alle muurschilderingen komen van huisfeesten. En de wc-deur is van het feest ‘Op de bouw met je vrouw’ in 2014. Ook het indoor-tuinfeest was hilarisch, als we de verhalen moeten geloven.