Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij unit 212 in Aurora

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: woonunit 212 in studententoren Aurora.

Aantal bewoners: Twee uit Italië (waaronder een Kazach), één Tsjech en één Slowaak.
Meest trots op: de ramen en het uitzicht. Het appartement is op de zesde verdieping van de woontoren Aurora op de campus.
Schamen zich voor: het geld dat betaald moet worden bij de wasmachine en droger, namelijk 5 euro.
Studentenhuis sinds: augustus 2016, maar de huidige samenstelling ontstond in februari 2017.
Huurprijs: 460 euro per maand. Exclusief wassen, dus.

Foto's | Bart van Overbeeke

Gastvrij, dat zijn ze. En als ze mensen willen leren kennen, dan nodigen ze bewoners van andere appartementen in Aurora uit voor een feestje. Vojta Dvorak (Built Environment) bakte deze taart speciaal voor het Cursor-bezoek, Rustem Naurzaliyev (Chemical Engineering) klopte in week 1 van Q2 aan de deuren. Er kwamen meer dan vijftig mensen.

Met een Spaanse vriend van vloer 11 die een viool meebrengt, houden ze jamsessies. Vojta speelt gitaar, de rest zingt en geniet.

Ook een Tsjech zet perfecte Italiaanse koffie.

De Nederlandse uitspraak wordt hier serieus geoefend. Tenminste door Rustem. Andrea Macheda (Mechanical Engineering) hield het na één uur voor gezien, Vojta begon niet eens. Hij gaat zeker terug naar Tsjechië, Rustem blijft misschien in Nederland.

Deze kerstkabouter is een overblijfsel van ‘Secret Santa’ dat de jongens vierden met vrienden. De kerstboom hebben ze uiteindelijk wel opgeruimd, toen hij bruin was. Ze gooiden hem van het balkon (om de liften niet vies te maken, zeggen ze) en ruimden hem beneden op.

Je kunt hier genieten van het uitzicht, maar je (na wat joints) ook voorstellen dat je bij een bushalte bent. En dat dan met een gekleurd draadje, dat vanzelf aan de ruwe muur plakt, aangeven.