Crowdfunding TU/e ‘gaat niet alléén om binnenhalen van geld’

Crowdfunding TU/e ‘gaat niet alléén om binnenhalen van geld’

Studententeams Blue Jay en TU/ecomotive zijn de eerste projecten waarvoor de TU/e geld hoopt binnen te halen met haar nieuwe online crowdfundingplatform. Het platform, waarmee wordt gemikt op kleine en middelgrote bedragen, werd donderdagmiddag gelanceerd tijdens de conferentie Where Science Meets Business van het TU/e Innovation Lab.

Op een laagdrempelige manier aansprekende projecten zichtbaar maken, mensen motiveren hieraan te géven en hen zo verbinden aan de universiteit (en vice versa): crowdfunding in een notendop, aldus Karen Ali, directeur van Fundraising Development, dat zich sinds ruim een half jaar actief bezighoudt met fondsenwerving. “Het gaat niet alléén om het binnenhalen van geld.”

Communicatieadviseur Edith Snelders schetst “een community van gevers, van mensen die de TU/e een warm hart toedragen, die we via dit platform op de hoogte en betrokken willen houden”. Ali: “Dat is iets anders dan mensen een statische mail sturen met: ‘Wilt u geven aan dit mooie verhaal?’”.

De TU/e opent het platform bewust met twee studententeams. “Dit zijn jongeren die ergens voor staan en willen gaan, die iets extra’s willen doen. Dat roept bij mensen een bepaalde warmte en bereidheid op”, verwacht Ali.

Relevantie voor de maatschappij, een concreet doel op niet al te lange termijn (waarvan ook snel resultaat kan worden getoond) en de tijd en bereidheid om te investeren in het voeren van een crowdfundingcampagne - dat zijn enkele voorwaarden voor projecten die zich op het platform willen profileren. “Het is niet ‘even iets plaatsen en het geld rolt binnen’”, benadrukt Snelders. In het algemeen lopen online crowdfundingcampagnes gemiddeld tussen de acht en twaalf weken, vertelt ze: “Het moet geen leur- en sleurtraject worden”.

Als een campagne op het TU/e-platform onverhoopt toch wat dreigt in te dutten, denkt de universiteit met de teams mee om een project weer een boost te geven. “We faciliteren niet alleen; we zijn een warme, betrokken beheerder”, aldus Ali. Volgens Snelders is er sowieso wekelijks overleg met de teams in kwestie, waarbij onder andere het Communicatie Expertise Centrum en het TU/e Innovation Lab betrokken zijn.

Al is er geen maximum gesteld aan het aantal projecten dat tegelijkertijd via het platform in de etalage wordt gezet: “Campagnes moeten elkaar niet in de weg zitten - dus daarin willen we wel wat doseren”, zegt Snelders. Ali: “We gaan al doende verkennen wat dit ons brengt en moeten hier zelf ook van leren.”

'Niet voor drankfestijnen'

Als het aan de twee dames ligt, is het platform in elk geval niet alleen voorbehouden aan de studententeams, maar kunnen bijvoorbeeld ook studie- en studentenverenigingen er een voorstel voor indienen - mits maatschappelijk relevant en passend bij de ambities van de universiteit. “Het platform is niet bedoeld om drankfestijnen te financieren”, formuleert Ali voorzichtig.

Donaties via het nieuwe online platform komen binnen bij het al langer bestaande Universiteitsfonds van de TU/e. Van daaruit wordt het geld uitgekeerd aan de projecten in kwestie. Ali: “Dat is voor de gever ook een soort borging, alles is deugdelijk ingericht en georganiseerd. Zo weet een gever dat zijn geld terechtkomt bij het doel waarvoor het bedoeld was.” Gevers kunnen via het platform overigens ook een generieke donatie doen, los van een specifiek team of project.

Het platform is gebouwd door TU/e-alumnus Marc Schoutens. Zijn Eindhovense alma mater is de tiende Nederlandse universiteit die het platform gaat gebruiken.

‘Partners sponsoren graag, maar niet vaak in geld’

Vijf, dertig, vijftig, honderd of vijfhonderd euro, dat zijn de bedragen waarmee TU/ecomotive via het platform kan worden gesteund. Dit in ruil voor bijvoorbeeld vermelding van een bedrijfsnaam op de teamwebsite of, voor wie diep in de buidel tast, een ritje in de biobased auto die de studenten ontwikkelen.

Quinten Oostvogel is blij met het podium voor zijn team via het crowdfundingplatform. “Voor veel partners is het gemakkelijker om bij te dragen in producten of diensten; er zijn er weinig die aanzienlijke bedragen sponsoren”. Terwijl sommige zaken ook gewoon moeten worden ingekocht. “We zitten nu middenin het productieproces van onze auto en bijvoorbeeld de mallen die nu worden gemaakt, zijn gigantisch duur - en dan hébben we ze al tegen kostprijs.” Ook reizen naar bijvoorbeeld partners en productlocaties moeten ergens van worden betaald, aldus de teammanager.

Maar bovenal kan TU/ecomotive (streefbedrag vijfduizend euro) nog geld gebruiken voor zijn trip naar de Shell Eco-marathon in Londen, eind mei. Oostvogel: “Het is misschien niet strategisch om te zeggen, maar ik ben ervan overtuigd dat we dat wel gaan halen. Dat neemt niet weg dat we hopen dat mensen hieraan willen bijdragen. Sowieso wordt elke euro die naar het team gaat, altijd besteed aan duurzamere mobiliteit”. Bovendien, zo vindt hij: “Via het platform komen mensen vanuit het netwerk van het ene team ook weer in aanmerking met ándere toffe projecten aan de TU/e. Want wat veel mensen niet weten: we staan als studententeams heel dicht bij elkaar”.

“Mensen geven graag aan ménsen”

Blue Jay, nu ruim twee jaar actief, stond op het punt om zélf een crowdfundingactie te gaan opzetten toen het team werd benaderd over het nieuwe fundraisingplatform, vertelt Lars Hessing. “We hadden al een heel plan klaarliggen, met bedragen en bijbehorende rewards voor sponsors. We vonden het meteen heel leuk; zo kun je een nog breder publiek benaderen dan via alleen je eigen website.”

Vorige week kregen de studenten uitleg over het platform en hoe dit optimaal te benutten. Hessing, financial manager van Blue Jay, deed er naar eigen zeggen de nodige tips op. Wat hij er vooral oppikte: “Mensen geven graag aan ménsen. We kunnen via dit platform, bínnen ons project, teamleden eigen deelcampagnes laten starten: ‘Kijk, ik ben met software bezig, ik wil dit en dit realiseren, en dit is het streefbedrag daarvoor’. Veel mensen vinden het leuker om een gezícht achter een project te zien dan dat ze geld geven aan het overall project”.

Het doelbedrag van vijfduizend euro dat Blue Jay via het nieuwe platform hoopt op te halen, wil het team steken in zijn aankomende pilot in een kinderziekenhuis, met name in de aankleding daarvan. “Hoe meer geld we inzamelen, hoe mooier we de setting daar kunnen maken. En verder gaan we onze drone volgend jaar natuurlijk ook weer verder ontwikkelen.” Donateurs kunnen bijdragen met vijfentwintig, vijftig, honderd of vijfhonderd euro.

Deel dit artikel