Delftse fikstokers nog niet uit kamer gezet

Studentenhuisvester Duwo wilde vier Delftse studenten die een vuurtje stookten op hun balkon, onmiddellijk op straat zetten. Maar dat gaat wat te snel, oordeelt de rechter in kort geding.

In de kerstvakantie gaven oude en nieuwe bewoners van een studentenhuis in Delft een feest. Daarbij staken ze op een balkon van de derde verdieping een groot vuur aan. Dit trok de aandacht van de politie en de brandweer, die de studenten sommeerden het drie meter hoge vuur uit te maken.

De studenten leken niet erg onder de indruk van het gevaar van de situatie, rapporteerde de wijkagent. Volgens de brandweer stond er een bankstel tegen het kozijn van de aangrenzende ruimte. “Als dat had vlamgevat, was een overslag naar de woonkamer zeker mogelijk geweest.”

Studentenhuisvester Duwo was woedend en eiste dat de studenten onmiddellijk hun biezen pakten. Die gaven hun fout weliswaar toe, maar weigerden te vertrekken. Daarop stapte Duwo naar de rechter, die in een tussenuitspraak oordeelt dat de studenten niet op stel en sprong uit hun woning kunnen worden gezet zolang het echte vonnis nog niet is geveld.

Duwo moet dat afwachten en de studenten mogen in elk geval tot die tijd in hun kamer blijven wonen. Het is nog niet bekend wanneer de definitieve uitspraak volgt.