Don Quishoot wil hogerop met nieuw hockeyveld

Don Quishoot neemt begin mei zijn nieuwe, lang gedroomde hockeyveld in gebruik. Het zogenoemde semi-waterveld rekent niet alleen af met de capaciteitsproblemen van de studentenhockeyvereniging; het moet ook bijdragen aan een aantrekkelijker, beter spel en daarmee een klim op de competitieve ladder.

Naast het zandoefenveld bij het Studentensportcentrum (SSC), waarop de acht damesteams en zes herenteams van Don Quishoot nu spelen, wordt deze week het fitnesscourt weggehaald. Dit geavanceerde klimrek maakt plaats voor een nieuw semi-waterveld en komt meer richting de ingang van het SSC te liggen. Dat nieuwe veld is voor de hockeyvereniging een droom die na vijf jaar uitkomt.

Tjeerd Thomassen, coach van Dames 1 en Dames 2 van Don Quishoot, spreekt van een mijlpaal. “Ik lobby al vijf jaar voor dit veld, samen met alle besturen van Don Quishoot en met name met TU/e-studente Tessie Hartjes. We hebben een groei meegemaakt van 200 naar 280 leden en het lukt net om die te laten trainen op het huidige zandoefenveld. Maar we moeten dit jaar een aantal thuiswedstrijden op velden van burgerverenigingen in Eindhoven laten spelen. Liever zijn we allemaal samen bij de wedstrijden.”

Het extra veld wordt 1 mei opgeleverd, een paar maanden later dan verwacht. Thomassen: “Doordat het lichtplan duurder uitviel dan begroot, had Dienst Huisvesting extra tijd nodig om een nieuwe begroting te beoordelen. Maar wat is een paar maanden op vijf jaar? “

Het semi-waterveld past bij de ambities van de club. Het is een kunstgrasveld waar minder zand op ligt en dat vóór - en bij droog weer tíjdens - de wedstrijd, besproeid wordt met water. De bal rolt sneller, de spelsnelheid gaat omhoog en daarmee ook het niveau. “Heren 1 en Dames 1 spelen nu in de derde klasse van de bondscompetitie. De ambitie is om één stap hoger te gaan. De dames zitten nu, halverwege het seizoen, één punt achter de nummer twee. En de nummer twee mag play-offs spelen voor promotie”, zegt de coach hoopvol.

Don Quishoot is “superblij” met het extra veld, zegt ook secretaris Marrit Welten. “We hopen nieuwe leden aan te trekken. Dit semi-waterveld ziet er zo goed uit dat we ook interessant worden voor hockeyers met een hoger niveau. En we kunnen nu ook weer een beginnerstraining gaan aanbieden voor mensen die nog nooit gehockeyd hebben, of die willen kennismaken met onze vereniging.”

Verder kan het bestuur nu de interne competitie terugbrengen, in een nieuwe opzet. Welten: “Dit jaar hebben we geen interne competitie omdat we het enige veld continu bezet hebben. We willen 'de interne' in een nieuw jasje steken; bijvoorbeeld door externe clubs uit te nodigen of er thema’s als ‘breng je huisgenoot mee’ aan te verbinden.”

Op 2 mei wordt de eerste training op het nieuwe semi-waterveld gegeven, de zondag erop volgen de eerste wedstrijden.