Jarig Studentensportcentrum daagt uit

Hoe groot of klein ook: sportieve uitdagingen liggen in het Studentensportcentrum elke dag al voor het oprapen. Het jarige sportcentrum doet er vanaf 12 april echter een schepje bovenop met de ’50 Days Challenge’: een reeks actieve, sociale en culturele uitdagingen om zowel de bloedfanatieke als de iets minder gemotiveerde sportkaarthouder op een vrolijke manier in beweging te krijgen.

Vijftig jaar bestaat het Studentensportcentrum (SSC) op het TU/e-terrein dit jaar. Sowieso reden voor een groot jubileumfeest, op woensdag 31 mei, maar ook voor een uitgebreide, ludieke warming-up. En wel in de vorm van een ‘50 Days Challenge’, waarvoor sportkaarthouders elke dag een nieuwe challenge krijgen aangeboden.

De uitdagingen worden bekendgemaakt op Facebook; elke challenge krijgt zijn eigen Facebook-evenement. De reeks start op 12 april, maar sommige wat grotere uitdagingen worden vooraf al bekendgemaakt. Zoals de actie voor de stichting Miles for Muscles op 13 april, die zich inzet voor mensen met de vooralsnog ongeneeslijke spierziekte SMA (spinale musculaire atrofie). De ziekte leidt tot uitval van belangrijke lichaamsfuncties, van lopen en zitten tot eten, drinken en ademhalen.

Sportkaarthouders worden op 13 april uitgedaagd om te ervaren wat het is om zelf SMA te hebben, vertelt Manon van Lint van het SSC. Zo kunnen ze rennen op een loopband terwijl ze moeten ademen door een rietje, of een baantje trekken in het zwembad, hierin beperkt door één vastgebonden arm of been. Daarnaast gaan alle kantineprijzen twee dagen met tien cent omhoog, aldus Van Lint (“elk dubbeltje gaat naar het goede doel”), staan er collectebussen in het sportcentrum en gaat ook de hele opbrengst van de verhuur van handdoeken en rackets naar het goede doel.

Burpee

Er staan dit voorjaar ook kleinere challenges op het programma, variërend van een spinningmarathon en een avondrun over de campus (met verschillende loopafstanden) tot een burpee-challenge. Deelnemers kunnen bij elke challenge een soort voucher verdienen, die vijftig dagen lang worden ingezameld waarna de prijzen worden vergeven. Deze variëren van items uit de merchandise-collectie van het sportcentrum tot bijvoorbeeld een duik- of snowboardcursus. De actiefste en fanatiekste challenge-deelnemers worden tijdens het feest op 31 mei in het zonnetje gezet.

Achtenveertig van de vijftig challenges staan vast; voor twee uitdagingen is bewust ruimte overgehouden. Suggesties hiervoor kunnen worden ingediend via de hiervoor bestemde ideeënbus in het sportcentrum. Andere activiteiten op de 50 Days-agenda zijn een sportieve quiz in de kantine en een Comedy Night met optredens van twee stand-up comedians. “We willen echt iets terúgdoen voor onze sportkaarthouders”, benadrukt Van Lint.

Ook het jubileumfeest op 31 mei, waarvoor één van de sporthallen wordt omgebouwd tot feestlocatie, is in de eerste plaats bedoeld voor sportkaarthouders en andere genodigden. De organisatie is nog in gesprek met verschillende acts voor de muzikale omlijsting, vertelt Van Lint. Het feest wordt voorafgegaan door een klein symposium.